Pierwsi pasażerowie odjechali z wyremontowanej hali peronowej
Jak poinformował rzecznik Kolei Śląskich Bartłomiej Wnuk, od środy rana z peronu trzeciego pod halą peronową odjeżdżają pociągi tego przewoźnika na trasie Bytom – Gliwice. To na razie jedyne pociągi z Bytomia (dotąd odjeżdżały one z peronu tymczasowego poza halą). Ze względu na nadal trwające prace na linii Chorzów Batory – Nakło Śląskie, nadal nie kursują z Bytomia pociągi w stronę Katowic i Tarnowskich Gór.
Modernizacja stacji kolejowej w Bytomiu to część prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycji na odcinku linii kolejowej nr 131, tzw. magistrali węglowej, między Chorzowem Batorym i Nakłem Śląskim, o wartości ponad 1,5 mld zł brutto. Trwające od wiosny 2022 r. prace, wykonywane przez firmę PORR, mają zakończyć się w 2025 r.
Jak sygnalizowały w ostatnich dniach PLK, w ramach uzgodnionego z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków remontu hali peronowej z 1929 r. jej konstrukcję wzmocniono, wykonano dach z blachy cynkowo-tytanowej oraz nowe przeszklenia, a na szklanej elewacji zamontowano ledowe napisy z nazwą stacji. Na peronach zachowano pierwotny układ płytek w karo. Na konstrukcji pozostawiono efekty działań wojennych, jak wgniecenie w jednym z przęseł po upadku bomby czy dziury od kul.
Na wyremontowanym już peronie trzecim zamontowano nowe ławki, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Dojście do peronu jest możliwe od strony budynku dworca i tunelu zachodniego, przez przebudowane przejścia podziemne. Zainstalowano nowe windy. Prace na pozostałych dwóch peronach jeszcze trwają.
Cytowany przez Wnuka prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz przypomniał, że po oddaniu do użytku całej hali i remontowanego szlaku kolejowego, pociągi KŚ pojadą z Bytomia także w kierunku Katowic i Tarnowskich Gór. Zgodnie z zapowiedziami PLK, będzie to możliwe w grudniu br., wraz z wprowadzeniem nowego rocznego rozkładu jazdy.
Przedstawiciele KŚ wskazują, że wznowiona w 2021 r. oferta szybkiego połączenia Bytomia z Gliwicami (dotąd bez przystanków pośrednich) cieszy się coraz większym zainteresowaniem pasażerów, którzy mogą liczyć na punktualność na poziomie 99 proc.
„Wynika to z faktu, że pociągi między Bytomiem a Gliwicami kursują bez udziału ruchu dalekobieżnego” – wyjaśnił rzecznik Kolei Śląskich. Jak podał, po uruchomieniu połączenia w grudniu 2021 r. z pociągów korzystało średnio 177 pasażerów dziennie. W 2022 r. było to już średnio 227 osób dziennie, a w 2023 r. - 570. Obecnie trasę tę pokonuje w dni robocze 15 par pociągów, a w dni wolne 11 par.
Na bytomskiej stacji kolejowej przebudowywanych jest w sumie ok. 28 km torów, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem. Nowy układ torowy stacji zaprojektowano w taki sposób, aby zachować zabytkową modernistyczną nastawnię bramową, czego domagali się społecznicy z regionu (widoczną z dworca nastawnię PLK remontują w odrębnym projekcie), a także rozdzielić ruch towarowy od pasażerskiego. (PAP)
mtb/ mmu