Tramwaje od 22 września znów dojadą do rynku
Po zamknięciu chorzowskiej estakady drogowej nad miejskim rynkiem na początku czerwca br. wyłączone zostało z ruchu także centrum przesiadkowe zbudowane przez poprzednie władze miasta w północnej części rynku.
Przerwane zostało wówczas główne połączenie tramwajowe w GZM - między Katowicami i Bytomiem. Odtąd tramwaje od zachodu dojeżdżają w rejon chorzowskiego Muzeum Hutnictwa, a od wschodu - do pętli przy Stadionie Śląskim.
Wkrótce po zamknięciu estakady Tramwaje Śląskie uruchomiły połączenie docierające do centrum Chorzowa od południa: od zajezdni w Chorzowie Batorym, do ul. Wolności, obsługiwane dwukierunkowymi pojazdami.
Ponieważ tramwaje nie mogą przejeżdżać ani pod estakadą, ani wiaduktem nad linią kolejową 131, zdecydowano o budowie połączenia torowego, dzięki któremu wozy dwukierunkowe jadące od strony Katowic jednym torem (północnym) dojadą do chorzowskiego rynku. Następnie tramwaje tym samym torem wrócą do rejonu Teatru Rozrywki, gdzie w ostatnich dniach Tramwaje Śląskie wykonały połączenie torowe. Dzięki niemu dwukierunkowe wozy przejadą na właściwy tor w kierunku Katowic.
Jak przekazała w czwartek Justyna Koch z biura prasowego ZTM, taka zmiana organizacji ruchu była planowana na początek października, jednak dzięki sprawnemu zakończeniu prac wejdzie w życie wcześniej, w poniedziałek.
„Zmiany zapewnią bezpośrednią możliwość przemieszczania się pasażerów między Katowicami i Chorzowem z częstotliwością co 15 minut w każdy dzień tygodnia. Wznowiona zostanie też obsługa przystanków tramwajowych Chorzów AKS i Chorzów Teatr Rozrywki” - zaznaczyła Koch.
Jak wyjaśniła, ponieważ Tramwaje Śląskie mają ograniczoną liczbę wagonów dwukierunkowych, trzeba było przenieść je z innych tras. Stąd niezbędne korekty rozkładów na 11 liniach tramwajowych, w większości dotyczące korekt godzin odjazdów tramwajów.
Wśród zmian będzie zawieszenie linii tramwajowej 44 w Katowicach, kursującej dotąd między zajezdnią Zawodzie a przystankiem Szopienice Dwór, przed remontowaną linią kolejową Katowice-Sosnowiec. W jej miejsce ma kursować zastępcza linia autobusowa T45.
Przedstawicielka ZTM zwróciła uwagę, że zmian jest wiele i - jej zdaniem - powinni się z nimi zapoznać wszyscy pasażerowie tramwajów. Znajdują się one na stronie rj.metropoliaztm.pl/news/i/3423/. Skorzystać można też z całodobowej infolinii 800 163 030.
Zamknięta estakada znajduje się w centrum Chorzowa – przebiega nad miejskim rynkiem. Biegnąca nią ul. Katowicka (droga krajowa nr 79) to kluczowe połączenie drogowe między Bytomiem a Katowicami. Według danych magistratu codziennie przejeżdżało nią ok. 45 tys. pojazdów.
Estakada została wyłączona z użytkowania na początku czerwca br. przez prezydenta miasta Szymona Michałka ze względu na wyniki ekspertyzy wykazującej, że z powodu degradacji stalowych kabli sprężających konstrukcję obiekt w każdej chwili może ulec awarii lub katastrofie.
Wzdłuż estakady, w większości poniżej niej, przebiega główna linia tramwajowa Katowice - Bytom. W związku z zagrożeniem katastrofą połączenie to wyłączono z użytkowania, z czasem przeorganizowano natomiast linie autobusowe, aby jak największa ich część nadal mogła obsługiwać okolice rynku.
Lokalny samorząd zmierza do rozbiórki obiektu bez planów budowy alternatywnego połączenia; dotąd nie zaproponował też nowego przebiegu DK79 w tym mieście.
Estakada w Chorzowie powstała w latach 70. XX w. Nad miejskim rynkiem zbudowano dwa dwupasmowe, kilkusetmetrowe wiadukty. Znacząco poprawiło to poruszanie się na trasie Bytom - Katowice, ale zmieniło oblicze centrum Chorzowa. Pomysły dotyczące wyburzenia estakady pojawiały się wielokrotnie, ale dotąd nie wprowadzono ich w życie.(PAP)
mtb/ pad/
