reklama
kategoria: Zdrowie
15 kwiecień 2024

MEN opracowuje rozwiązania, które zapewnią dzieciom lepsze wsparcie psychologiczne

zdjęcie: MEN opracowuje rozwiązania, które zapewnią dzieciom lepsze wsparcie psychologiczne / pixabay/2709651
Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowuje rozwiązania systemowe, które zapewnią lepsze wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dzieci. Zmiany są odpowiedzą na wyniki projektu badawczego, który realizowany był przez dwa lata na Uniwersytecie Śląskim.
REKLAMA

Zwieńczenie projektu "Model Wsparcia Międzysektorowego" odbyło się w poniedziałek w Muzeum Śląskim w Katowicach. Celem projektu jest wypracowanie mechanizmów trzech głównych sektorów: oświaty, zdrowia i pomocy społecznej. Uzyskane wyniki mają posłużyć do opracowania systemowych rozwiązań, które podniosą jakość i zapewnią dostępność wsparcia oferowanego dzieciom i ich rodzinom blisko miejsca zamieszkania.

"Jesteśmy już na ukończeniu dużej koncepcji, jeżeli chodzi o edukację włączającą pomoc psychologiczno-pedagogiczną, którą już na początku maja będziemy przedstawiać" - powiedziała podsekretarz stanu w MEN Izabela Ziętka.

"Czekaliśmy między innymi na wyniki pilotażu. Mamy już również rekomendację z konferencji dot. zdrowia psychicznego współorganizowanej z Instytutem Badań Edukacyjnych, mamy współpracę ze związkami zawodowymi m.in., jeśli chodzi o przygotowanie standardów pracy dla psychologów w przedszkolach i szkołach" - powiedziała podsekretarz stanu w MEN Paulina Piechna-Więckiewicz.

Program ma na celu umożliwienie natychmiastowej reakcji szkołom i przedszkolom na potrzeby dzieci. Placówki otrzymają niezbędne narzędzia, aby mogły jak najszybciej ocenić problemy dziecka jeszcze przed rozwinięciem się ich lub przekształceniem się w zaburzenie.

Ministerstwo zaplanowało również zmianę w kwalifikacji wsparcia dzieci i młodzieży. W tej chwili wsparcie przydzielane jest na podstawie rodzaju niepełnosprawności, co - jak podkreślają specjaliści - jest nieefektywne i niesprawiedliwe.

"Opracowaliśmy model trzech poziomów wsparcia, w zależności od tego jak bardzo jest potrzebne i kogo dotyczy. Przyznawane będzie dzieciom, uczniom, ale też ich rodzinom" - wyjaśnił koordynator projektu prof. dr hab. Zenon Gajdzica, dziekan Wydziału Nauk Społecznych UŚ.

Przeniesienie części pracy psychologów na nauczycieli ma odciążyć pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Program ma także na celu zachęcenie psychologów do pracy w szkołach.

"Nie chcemy z nauczycieli zrobić psychologów, ani nie chcemy z pedagogów zrobić diagnostów. Chcemy, żeby reagowali oni na potrzeby i wiedzieli, kiedy mają reagować" - wyjaśniła Izabela Ziętka.

W projekcie uczestniczyło 36 powiatów, a badaniami objęto ok. 31 tys. dzieci i uczniów z wykorzystaniem opracowanych przez uczelnie narzędzi, by na podstawie ich wyników opracować działania wspierające i sprawdzić skuteczność udzielonego wsparcia.

"W projekcie podejmowaliśmy wiele różnych działań na rzecz wsparcia dzieci, uczniów i rodzin. Dokonywaliśmy wdrożenia oceny funkcjonalnej oraz opracowaliśmy poziom wsparcia międzysektorowego" - wyjaśnił prof. Gajdzica.

"Badanie pokazało, że bezwzględnie konieczne jest wsparcie międzysektorowe traktowane jako prace skoordynowane, bo zarówno służba zdrowia, jak i edukacja, czy sektor rodziny posiada te same narzędzia i często dochodzi do dublujących się diagnoz" - podkreślił prof. Gajdzica. Według profesora, dublujące się diagnozy, a później terapie mogą prowadzić do marnotrawienia środków, a także przebodźcowanie dzieci lub udzielania nieodpowiedniego wsparcia. (PAP)

autorka: Julia Szymańska

jms/ agz/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Katowice
8°C
wschód słońca: 07:02
zachód słońca: 15:55
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Katowicach

kiedy
2024-11-20 19:00
miejsce
MCK - Sala Audytoryjna, Katowice,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-11-22 19:00
miejsce
Scena Gliwicka 120, Katowice, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2024-11-23 17:00
miejsce
Miejski Dom Kultury...
wstęp biletowany
kiedy
2024-11-23 19:00
miejsce
Scena Gliwicka 120, Katowice, ul....
wstęp biletowany