Zakupy wysokiego ryzyka - fałszywe sklepy, udawane polskie marki, nieuczciwi pośrednicy
v66921701
Kupujesz w internecie? Sprawdź na co uważać i jak nie dać się oszukać. Zminimalizuj ryzyko utraty pieniędzy i nieudanych zakupów. Koniecznie przeczytaj Poradnik.
REKLAMA
Fałszywe sklepy internetowe kuszą poszukiwaczy okazji i kupujących w pośpiechu. Atrakcyjna oferta, przyciągające uwagę zdjęcia, strona, która pozornie nie wzbudza podejrzeń. Warto jednak przyjrzeć się jej uważnie, dając sobie więcej czasu do namysłu. Ceny – często zaskakująco niskie, komunikaty – niepoprawne stylistycznie, dane przedsiębiorcy – ukryte i niepełne. Do tego brak informacji o polityce zwrotów lub podany w mało widocznym miejscu adres za granicą. To powinno nas zaalarmować.
W wielu takich przypadkach po dokonaniu płatności towar nie jest wysyłany, a strony znikają z sieci. Zdarza się też, że paczkę otrzymamy, ale produkt różni się od zdjęć, którymi kierowaliśmy się przy zakupie, a kontaktu z przedsiębiorcą nie ma. Takie incydenty należy zgłaszać na Policję oraz do CERT – zespołu reagowania na incydenty cyberzagrożenia / https://cert.pl /. Jeśli płaciliśmy kartą można skontaktować się z bankiem i uruchomić procedurę chargeback.
Dropshipping
Nie zawsze sklep, w którym wybieramy produkty, jest jednocześnie ich sprzedawcą. Zdarza się, że stronę internetową prowadzi pośrednik, a kupujemy bezpośrednio od innego podmiotu. Dropshipping to legalny model biznesowy pod warunkiem, że konsumenci nie są wprowadzani w błąd. W momencie zapoznawania się z ofertą sklepu konsumenci powinni wiedzieć, od kogo w rzeczywistości kupują.
Włącz czujność, gdy widzisz:
Miejska Rzeczniczka Konsumentów zachęca do zapoznania się z poradnikiem UOKiK
W wielu takich przypadkach po dokonaniu płatności towar nie jest wysyłany, a strony znikają z sieci. Zdarza się też, że paczkę otrzymamy, ale produkt różni się od zdjęć, którymi kierowaliśmy się przy zakupie, a kontaktu z przedsiębiorcą nie ma. Takie incydenty należy zgłaszać na Policję oraz do CERT – zespołu reagowania na incydenty cyberzagrożenia / https://cert.pl /. Jeśli płaciliśmy kartą można skontaktować się z bankiem i uruchomić procedurę chargeback.
Dropshipping
Nie zawsze sklep, w którym wybieramy produkty, jest jednocześnie ich sprzedawcą. Zdarza się, że stronę internetową prowadzi pośrednik, a kupujemy bezpośrednio od innego podmiotu. Dropshipping to legalny model biznesowy pod warunkiem, że konsumenci nie są wprowadzani w błąd. W momencie zapoznawania się z ofertą sklepu konsumenci powinni wiedzieć, od kogo w rzeczywistości kupują.
Włącz czujność, gdy widzisz:
- Reklamy na portalach społecznościowych.
- Informacje o likwidacji sklepu lub prośby o wsparcie nowo powstałej marki.
- Nazwę sklepu w schemacie: imię lub nazwisko + miasto.
- Markę, którą kojarzysz, ale z literówką lub dodatkowym znakiem, np. myślnikiem.
- Błędy językowe na stronie.
- Dark patterns czyli np. liczniki czasu, wyskakujące okienka, inne próby manipulacji.
- Bardzo duże promocje – zwłaszcza, gdy nie ma informacji o najniższej cenie z 30 dni przed wyprzedażą.
- Niepełne dane kontaktowe przedsiębiorcy, brak adresu siedziby.
- Niejasne zapisy w regulaminie.
- Informacje o zwrocie do kraju azjatyckiego.
Miejska Rzeczniczka Konsumentów zachęca do zapoznania się z poradnikiem UOKiK
PRZECZYTAJ JESZCZE