11 sierpień 2022

LETNIE WYPRZEDAŻE – kupujmy rozważnie. Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina, jakie mamy prawa

zdjęcie: LETNIE WYPRZEDAŻE – kupujmy rozważnie. Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina, jakie mamy prawa / pixabay/2923690
Zakupy w sklepie stacjonarnym
REKLAMA
Gdy wybieramy towar i dokonujemy zakupu na miejscu, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru, jeśli konsument się rozmyśli. Zasady zwrotu zależą od jego dobrej woli. Może, ale nie musi proponować taką możliwość, określić termin i ustalić warunki np. tylko z paragonem i oryginalnymi metkami, w stanie nienaruszonym, zwrot środków w postaci bonu do wykorzystania w określonym terminie. Taka praktyka wynika z polityki konkretnego przedsiębiorcy, a nie z przepisów prawa. Pamiętaj, że w stosunku do rzeczy kupionych na wyprzedaży mogą obowiązywać inne zasady niż zwykle!

Zakupy online

Nie mamy możliwości sprawdzenia czy zmierzenia produktu, który zamawiamy na odległość – zatem czasem niestety nie trafiamy z rozmiarem lub fasonem. Zamówiony towar, nawet jeśli był z wyprzedaży online możemy zwrócić na takich samych warunkach, jak podczas zakupów bez obniżek. Mamy 14 dni na wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Towar powinniśmy odesłać w ciągu kolejnych 14 dni. Ale pamiętajmy że nie wszystko możemy zwrócić. Jeśli zamówimy towar personalizowany – wykonany na zamówienie – zwrot może być ograniczony lub niedozwolony. Podobnie jest z produktem o krótkim terminie przydatności, odpakowaną płytą CD czy biletem na  koncert.

Zagraniczne zakupy – na co zwrócić uwagę?  
  • Sklep z UE

Na zagranicznej domenie sklepu internetowego wyprzedaże są atrakcyjniejsze niż na polskiej – masz prawo kupić towar. Sprzedawca nie może odmówić sprzedaży ani dostępu do swojej strony internetowej użytkownikom z innego kraju UE – zakazują tego przepisy w zakresie geoblokowania. Ale nie oznacza to, że sklep z innego kraju UE ma obowiązek dostawy do Polski. Przed zakupem sprawdź, do jakich krajów sprzedawca oferuje wysyłkę – może się okazać, że nie świadczy jej do Polski.

Ponadto sprzedawca nie zawsze pokryje koszt zwrotu. Kupując online w UE (również w Polsce) – to konsument ponosi koszty odesłania produktu, gdy się rozmyśli. Niektórzy sprzedawcy w ramach dobrej praktyki umożliwiają bezpłatne zwroty. Upewnij się przed zakupem, jak wygląda polityka zwrotu w danym e-sklepie - informacji na ten temat szukaj w regulaminie. Zastanawiasz się, ile wyniesie wysyłka paczki do innego kraju UE? Skorzystaj z Kalkulatora stawek KE na stronie Komisji Europejskiej https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/postal-services/parcel-delivery-eu/find-best-price-your-eu-parcel-delivery_pl

    • Sklep spoza UE

Przy towarach zakupionych np. w USA czy Chinach – cena po doliczeniu podatku VAT i cła może być porównywalna do tej w UE. Przesyłki spoza UE o wartości do 150 euro są obciążane podatkiem VAT, a powyżej tej kwoty również opłatami celnymi. Przed zakupem sprawdź w regulaminie, z kim zawierasz umowę oraz czy nie jesteś importerem towaru. Język i domena strony nie zawsze oznaczają, że sklep jest zarejestrowany w Polsce. Często taką praktykę wykorzystują pośrednicy świadczący usługę dropshippingu. Jeżeli właściciel strony internetowej jest pośrednikiem, a sprzedawca pochodzi z Chin, będziesz zmuszony samodzielnie odesłać towar do kraju pochodzenia towaru. A dochodzenie roszczeń w przypadku zakupów poza UE jest dużo trudniejsze. Dodatkowo mogą obowiązywać inne przepisy, które nie zapewniają ochrony konsumentom.

Towar zamówiony online lub kupiony stacjonarnie zepsuł się (przy reklamacji sposób zakupu nie ma znaczenia)

Jeśli produkt ma wadę możemy go reklamować. Informacje w stylu „produkty przecenione nie podlegają reklamacji” są bezprawne. Reklamację z rękojmi składamy u sprzedawcy – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Decyzja o wyborze między obiema możliwościami należy do nas. Ale jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiemy podczas zakupu, nie możemy jej reklamować u sprzedawcy.

Bezpłatna pomoc

W razie kłopotów bezpłatną pomoc prawną otrzymamy w następujących miejscach:
  • Infolinia Konsumencka – w sprawach prostych bez analizy dokumeów, nr tel.: 801 440 220 oraz 222 66 76 76.
  • Konsumenckie Centrum E-porad – w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów, adres e-mail: porady@dlakonsumentow.pl, w języku ukraińskim na uaporady@dlakonsumentow.pl
  • Europejskie Centrum Konsumenckie – w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: konsument.gov.pl

Więcej informacji na www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Katowice
19.6°C
wschód słońca: 06:53
zachód słońca: 18:10
Koronawirus
śląskie
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Katowicach

kiedy
2022-10-07 18:00
miejsce
Pałac Młodzieży - sala teatralna,...
wstęp biletowany
kiedy
2022-10-07 19:00
miejsce
Teatr Żelazny, Katowice, T.B....
wstęp biletowany
kiedy
2022-10-08 18:00
miejsce
Kościół Ewangelicko- Augsburski,...
wstęp biletowany
kiedy
2022-10-08 19:00
miejsce
Teatr Bez Sceny, Katowice, 3 Maja 11
wstęp biletowany