Na lotnisku Katowice rozpoczęła się budowa węzła towarowo-paliwowego
Wartą 144,3 mln zł brutto umowę na budowę węzła towarowo-paliwowego z bocznicą kolejową Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządza portem lotniczym Katowice, podpisało 24 lipca br. z konsorcjum firm Mostostal Kraków i Budimex (obie z grupy Budimeksu). Inwestycja ma powstać w południowo-wschodniej części portu.
„Cieszę się, że Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach rozwija się i inwestuje, zwiększając swój potencjał nie tylko w kontekście obsługi ruchu pasażerskiego, ale także przeładunkowego. Tego typu inwestycje to nie tylko umacnianie pozycji lotniska, zwiększenie infrastruktury przeładunkowej, ale także impuls do rozwoju gospodarczego całego regionu” – powiedział, cytowany przez Adamczyka, marszałek regionu Wojciech Saługa.
Kierownik działu w Agencji CINEA zarządzającej instrumentem „Łącząc Europę” (CEF) Morten Jensen zaznaczył, że CEF wspiera ten projekt, ponieważ połączy on lotnisko z sieci bazowej TEN-T z siecią kolejową, oferując nowe możliwości transportu ładunków. Ponadto, ponieważ jest to projekt podwójnego zastosowania, wybrany w ramach instrumentu mobilności wojskowej (tzw. Military Mobility), będzie on służył zarówno potrzebom transportu cywilnego, jak i wojskowego.
Prezes GTL Artur Tomasik zaakcentował, że to wyjątkowa inwestycja w skali kraju - za niecałe dwa lata Katowice będą jedynym portem w Polsce, dysponującym na swoim terenie infrastrukturą umożliwiającą obsługę ładunków transportowanych koleją.
„Od prawie 20 lat z sukcesami i konsekwentnie realizujemy nasz pomysł na stworzenie w Katowice Airport lotniska wielofunkcyjnego i dysponującego kompleksową infrastrukturą, która umożliwia prowadzenie działalności w różnych obszarach branży lotniczej – od obsługi ruchu pasażerskiego, poprzez transport cargo, po prowadzenie dużych przeglądów technicznych samolotów” – wskazał Tomasik.
Umowę na unijne dofinansowanie projektu budowy węzła towarowo-paliwowego z bocznicą, oszacowanego początkowo na 95,5 mln zł, władze lotniska podpisały z końcem maja ub. roku. Jak przekazał Adamczyk, dofinansowanie z Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF 2021-27 Military Mobility), które może pokryć do 50 proc. kosztów kwalifikowanych zadania, wyniesie do 10,09 mln euro.
Zgodnie z umową ws. dofinansowania z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA), w projekcie do połowy 2026 r. ma powstać bocznica kolejowa łącząca lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową poprzez linię kolejową nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.
Centralną częścią nowej infrastruktury będzie trzytorowy front rozładowczy o długości 300 metrów do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z czterema zbiornikami o pojemności 1 tys. m sześc., stanowiskami rozładunku autocystern oraz rampą umożliwiającą wyładunek kontenerów i sprzętu wojskowego. W zastrzeżonej strefie węzła powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Węzeł umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego oraz zaopatrywanie w paliwo samolotów operujących z pyrzowickiego lotniska. Nowa infrastruktura będzie przygotowana do obsługi paliw alternatywnych. Węzeł będzie miał podwójne, cywilno-wojskowe zastosowanie. Umożliwi to zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań prowadzonych operacji wojskowych.
Przedsięwzięcie ma jednocześnie charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego, zarówno cywilnych, jak i wojskowych oraz firm prowadzących działalność w regionie.
Budowa węzła umożliwi rozpoczęcie przez Katowice Airport działalności w czwartym obszarze, po obsłudze ruchu pasażerskiego i cargo, a także obsłudze technicznej samolotów: w magazynowaniu i dystrybucji paliwa lotniczego.
Projekt budowy węzła lotnisko przygotowywało od ponad pięciu lat. W styczniu 2019 r. GTL kupiło od Agencji Mienia Wojskowego działkę o powierzchni 5,5 ha przylegającą do południowo-wschodniej części lotniska, na której kiedyś funkcjonowała wojskowa baza paliw.
W tym miejscu od września 2019 r. do czerwca 2022 r. prowadzono remediację terenu, czyli usuwano zanieczyszczenia zalegające w glebie. Na ten cel GTL pozyskało 5 mln zł pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Realizacja nowego węzła paliwowo-logistycznego nie byłaby możliwa bez modernizacji linii kolejowej nr 182, która także była dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Inwestycja PKP PLK została dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt szacowano pierwotnie na 741,8 mln zł; główna umowa realizacyjna opiewała na 812,1 mln zł brutto.
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku odprawiono tam 5,61 mln pasażerów; aktualna prognoza wskazuje, że w całym 2024 r. z jego siatki połączeń skorzysta 6,2 mln pasażerów. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.
Lotnisko ma program inwestycyjny do 2030 r. o wartości ponad 1,5 mld zł, zakładający m.in. budowę w ciągu czterech najbliższych lat nowego terminala i układu komunikacyjnego. Ogółem program ma objąć ponad 20 inwestycji, w tym także budowę terminala cargo czy hangaru technicznego.(PAP)
mtb/ malk/