Lotnisko Katowice zamówiło budowę bazy działów transportu i eksploatacji
Jak przekazał w czwartek rzecznik lotniska Piotr Adamczyk, wartą prawie 20 mln zł netto umowę na realizację inwestycji zawarto z firmą Budimex SA. Nowa infrastruktura w południowo-wschodniej części portu, przy płycie do odladzania samolotów, powinna być gotowa w II kw. 2025 r.
Na podstawie kontraktu powstać mają m.in. dwukondygnacyjny budynek administracyjno–socjalny o powierzchni 470 m kw., hala garażowo-warsztatowa o powierzchni 2,3 tys. m kw. z dziewięcioma stanowiskami dla oczyszczarek lotniskowych, infrastruktura drogowa (place manewrowe, drogi wewnętrzne, chodniki) oraz teletechniczna.
Cytowany przez Adamczyka prezes GTL Artur Tomasik zaznaczył, że bezpieczeństwo operacji lotniczych jest wśród priorytetów zarządzających każdym lotniskiem.
"Zależy nam, żeby działy odpowiedzialne za ten obszar miały optymalne warunki pracy. Od wielu lat inwestujemy w nowoczesny sprzęt, który służy utrzymaniu bezpieczeństwa. Chcemy także podnieść jakość zaplecza socjalnego oraz technicznego, stąd decyzja o budowie nowej bazy dla działów transportu i eksploatacji lotniska” – wskazał Tomasik.
Władze Katowice Airport wyjaśniają, że dział eksploatacji lotniska oraz dział transportu i utrzymania maszyn mają ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w części zastrzeżonej portu.
Pierwszy z nich odpowiada za utrzymanie gotowości eksploatacyjnej pola ruchu naziemnego (drogi startowej, dróg kołowania i stanowisk postojowych) lotniska. Jego siłami prowadzona jest m.in. „Akcja zima”, odpowiada także ze utrzymanie obszarów trawiastych na terenie portu. Dział ten dysponuje specjalistycznym sprzętem, jak oczyszczarki lotniskowe, pługi wirnikowe, polewarki czy wysokowydajne zestawy koszące.
Dział transportu i utrzymania maszyn m.in. dba o prawidłowy stan technicznych pojazdów i sprzętu należącego do GTL oraz ich poprawną eksploatację.
Budowa nowej bazy dla działów transportu i eksploatacji lotniska to jedna z inwestycji programu rozbudowy infrastruktury Katowice Airport na lata 2024-28. Jego największym przedsięwzięciem jest budowa głównego terminalu pasażerskiego o powierzchni 50 tys. m kw., wyposażonego w rękawy i połączonego tunelem ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko (między nimi przewidziano centrum przesiadkowe dla komunikacji autobusowej).
Na liście projektów jest także zamówiona już budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową (projekt dofinansowany ze źródeł Unii Europejskiej), budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów, drugiego terminalu towarowego, nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej oraz rozbudowa parkingów terenowych i budowa parkingu wielopoziomowego.
Łączny szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-28 to ok. 1,5 mld zł.
Katowickie lotnisko należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2023 r. z jego siatki połączeń skorzystała rekordowa liczba 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 r. zakłada obsłużenie ponad 6,2 mln podróżnych. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce. (PAP)
mtb/ mmu/