Miejski Rzecznik Konsumentów poleca: ABC małego konsumenta
fot. nadesłane
Wszyscy jesteśmy konsumentami – niezależnie od wieku. Dlatego warto przygotowywać dzieci do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych wyborów – także zakupowych. W trosce o najmłodszych UOKiK podejmuje różne inicjatywy wspierające edukację dzieci i ich rodziców.
REKLAMA
Jakie prawa ma młody konsument?
Przed ukończeniem 13. roku życia dzieci samodzielnie mogą robić jedynie drobne zakupy związane z codziennym życiem, np. zapłacić za zeszyt czy napój. Uczą się zarządzania kieszonkowym, oszczędzania i podejmowania odpowiedzialnych decyzji. Gdy kupią np. drogą grę, rodzice mają prawo unieważnić taką transakcję. Nastolatki między 13. a 18. rokiem życia w świetle prawa mają już większą samodzielność, choć cały czas należą do szczególnie wrażliwej grupy konsumentów. Mogą wydawać kieszonkowe, ale przy drogich zakupach typu laptop lub rower nadal wymagana jest zgoda rodziców.UOKiK dla przedszkolaków – uczymy przez zabawę
Niemal codziennie kupujemy produkty, korzystamy z usług, zawieramy umowy. Dzieci nie są jeszcze samodzielnymi konsumentami, ale mają wpływ na decyzje rodziców i opiekunów. Uczą się przez obserwację i tak zdobywają pierwsze doświadczenia – także zakupowe. W rozwijaniu w nich zainteresowań dotyczących tematyki konsumenckiej może pomóc działające od 2022 roku ABC Małego Konsumenta. To projekt skierowany do rodziców, opiekunów i nauczycieli dzieci w wieku 4-5 lat. Proponujemy w nim scenariusze zajęć i gry online, które pozwalają zainteresować najmłodszych zagadnieniami takimi jak:• kim jest konsument,
• gdzie robimy zakupy,
• co to jest paragon i do czego służy,
• jak robić przemyślane zakupy.
Wiele osób skorzystało już z materiałów i narzędzi dostępnych na stronie malykonsument.uokik.gov.pl. Scenariusze obejmują dwa tematy „Jestem małym konsumentem” oraz „Robimy przemyślane zakupy”, a gry online – „Sklepowe memo” i „Na zakupach” – pozwalają ćwiczyć pamięć i spostrzegawczość. Poprzez zabawę uczą właściwych postaw. Dziecko w trakcie gry dowiaduje się, czym jest stragan, dlaczego ważny jest paragon, dlaczego warto oglądać towar przed zakupem. Z kolei „Na zakupach” pozwala na symulację procesu zakupów z wykorzystaniem przygotowanej wcześniej listy. Gry można wykorzystać również offline – po wydrukowaniu i wycięciu odpowiednich kart ze strony. Projekt „ABC Małego Konsumenta” pozwala wprowadzać dzieci w świat konsumenckich wyborów w przyjazny dla nich sposób – zarówno na co dzień,
w domu, jak i podczas wyjazdów czy wycieczek. Wraz z komentarzem dorosłych opiekunów stwarza bezpieczną platformę do nauki prawidłowych zachowań.
„ABC Małego Konsumenta” w przedszkolach.
Scenariusze zajęć ze strony malykonsument.uokik.gov.pl sprawdzają się także na szkoleniach dla kadry przedszkolnej, które prowadzi Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
PRZECZYTAJ JESZCZE