reklama
kategoria: Społeczne
16 czerwiec 2025

Coraz więcej młodych Polek i Polaków sięga po alkohol

zdjęcie: Coraz więcej młodych Polek i Polaków sięga po alkohol / v4366282
v4366282
Coraz więcej młodych Polek i Polaków sięga po alkohol – wynika z badania przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą dla Fundacji GrowSpace, która w poniedziałek w Katowicach przedstawiła raport dot. inicjacji alkoholowej młodzieży w kontekście szkodliwości reklam alkoholu.
REKLAMA

Według raportu 62,7 proc. Polek i Polaków w grupie wiekowej 18-29 lat spróbowało alkoholu, mając poniżej 18. lat. W starszych grupach wiekowych 50-59, 60-69 oraz 70 i więcej lat sięgnięcie po alkohol przed osiągnięciem pełnoletniości zadeklarowało kolejno: 27,5, 21,3 i 23,6 proc.

Uczestnicy badania najczęściej wskazywali, że za pierwszym razem sięgnęli po piwo – 46,8 proc., wino – 28,5 proc., alkohole mocne (wódka lub whisky) – 9 proc., szampana, prosecco lub wino musujące – 8,2 proc. Najczęściej po raz pierwszy próbowali alkoholu ze znajomymi – 64,8 proc. lub na imprezie rodzinnej – 24,3 proc.

"Jeśli spojrzymy na grupę Polek i Polaków w wieku 18-29 lat, to już 14 proc. z nich spróbowało alkoholu w wieku 14 lat lub mniej. Ich najczęstszym wyborem było piwo. Piwo zdominowało rynek alkoholowy w Polsce, jest najtańsze i najbardziej dostępne, mamy nieszczelny system jeśli chodzi o zakaz kupowania go przez osoby niepełnoletnie – to wszystko sprawia, że coraz więcej młodych osób sięga po alkohol" – wskazał Alan Wysocki, który był odpowiedzialny za koordynację i przygotowanie raportu w ramach kampanii "Zero procent prawdy".

Podkreślił, że jego zdaniem spory wpływ mają na to reklamy alkoholu. "Reklamy alkoholu są jedynym czynnikiem kreującym kulturę picia w Polsce. Tutaj nie ma żadnej przeciwwagi. Młodym ludziom brakuje narzędzi, które chroniłyby ich przed manipulacją reklam" – powiedział Alan Wysocki.

91,2 proc. badanych stwierdziło, że spożywanie alkoholu od młodego wieku ma szkodliwy wpływ na zdrowie. 71,1 proc. zadeklarowało, że oczekuje od polityków bardziej zdecydowanych działań ws. wczesnej inicjacji alkoholowej wśród nieletnich.

Posłanka Koalicji Obywatelskiej i przewodnicząca komisji ds. dzieci i młodzieży w Sejmie Monika Rosa podczas poniedziałkowej konferencji prasowej wskazała, że konieczne jest uregulowanie kwestii reklamowania alkoholu.

"Po pierwsze, powinniśmy wprowadzić zakaz reklamy alkoholu zero procent. Teoretycznie reklamowany jest w ten sposób produkt zero procent, a tak naprawdę konkretna marka, która z alkoholem się kojarzy. To sprawia, że budowane są złe nawyki. Po drugie, agresywne i wszechobecne reklamy alkoholu w internecie, które trafiają do najmłodszych dzieci. Regulacja tej kwestii jest konieczna" – oceniła Monika Rosa.

Dodała, że bardzo istotna jest edukacja dzieci i młodzieży na temat zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu. Fundacja GrowSpace przeprowadziła wśród młodzieży badania fokusowe, które wykazały, że ta ma niską świadomość na temat zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu.

Wśród respondentów 61,8 proc. opowiedziało się za całkowitym zakazem reklam alkoholu, w tym piwa.

Obecnie w Polsce obowiązuje zakaz reklamowania alkoholu z wyjątkiem piwa. Piwo można reklamować pod warunkiem, że reklama m.in. nie jest kierowana do osób małoletnich, nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną lub kierowaniem pojazdami, nie zachęca do jego nadmiernego spożywania, nie wywołuje skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym.

Fundacja GrowSpace w ramach kampanii "Zero procent prawdy" domaga się wprowadzenia całkowitego zakazu reklamy alkoholu, w tym także piwa i napojów zero procent pod marką piwa, a także promocji alkoholu w miejscach sprzedaży. Ponadto postuluje m.in. konsekwentne egzekwowanie zakazu podawania i sprzedaży alkoholu osobom nieletnim, wzmocnienie kompetencji nauczycielek i nauczycieli poprzez szkolenia i warsztaty na temat spożywania alkoholu przez młodzież, rozwój i realizację programów profilaktycznych w środowiskach lokalnych.

W raporcie poinformowano, że badanie Ogólnopolskiej Grupy Badawczej zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1001 osób. Zastosowano metodę autodeklaracji respondentów. Poziom ufności wynosi 95 proc., a błąd statystyczny sięga 4,3 proc.(PAP)

pato/ agz/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Katowice
22.5°C
wschód słońca: 04:30
zachód słońca: 20:59
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Katowicach

kiedy
2025-06-19 18:00
miejsce
Teatr Żelazny, Katowice, Ul....
wstęp biletowany
kiedy
2025-06-20 16:00
miejsce
Kościół Ewangelicko- Augsburski,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-06-20 18:00
miejsce
Miejski Dom Kultury Giszowiec...
wstęp biletowany
kiedy
2025-06-20 18:00
miejsce
Kościół Ewangelicko- Augsburski,...
wstęp biletowany