Sąd oddalił skargę ws. tramwaju na południe miasta
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska decyzję środowiskową w sprawie planowanej linii tramwajowej na południe Katowic wydała w sierpniu 2023 r. Kilka miesięcy później została ona zaskarżona przez jedną z pozarządowych organizacji przyrodniczych.
„Wczoraj (we wtorek – PAP) wygraliśmy w WSA w Warszawie (…). Jest jeszcze inna instancja, ale mamy pierwszy wynik tej, nie chciałbym tego tak nazwać, ale wojny, bo troszkę tak to wygląda, z organizacjami zielonymi” – powiedział prezydent Krupa.
Dodał, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, a inwestycji nie przedłuży odwołanie od decyzji sądu, to do końca roku gotowy będzie projekt techniczny tramwaju na południe, a wówczas możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę.
Nie była to pierwsza skarga dotycząca tramwaju na południe. Pierwotnie decyzję środowiskową we wrześniu 2020 r. wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach. Wówczas także została ona zaskarżona przez organizacje przyrodnicze, a sprawa trafiła na wyższy szczebel, czyli do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Linia tramwajowa na południe Katowic ma prowadzić z centrum przesiadkowego w Brynowie do planowanego centrum przesiadkowego w Kostuchnie. Na trasie o długości 5,2 km, poprowadzonej obrzeżem obszaru zurbanizowanego, zaplanowano osiem przystanków oddalonych od siebie o 600-800 m. Projekt zakłada, że przejazd tramwajem z Kostuchny na katowicki rynek zajmie 22-24 minuty. Szacowany koszt inwestycji to ponad 350 mln zł.
Podczas kampanii wyborczej przed tegorocznymi wyborami samorządowymi prezydent Krupa podkreślał, że budowa tramwaju na południe to jedna z kluczowych inwestycji dla Katowic i priorytet w kadencji 2024-2029. (PAP)
Autor: Patryk Osadnik
pato/ mmu/
