W ostatnich 10 latach liczba wypadków na drogach spadła o ponad połowę
Wydział Transportu Urzędu Miasta Katowice podsumował poziom bezpieczeństwa na katowickich drogach w ubiegłym roku, opracowanie powstało w oparciu o materiały z komendy wojewódzkiej w Katowicach. Z przedstawionych w środę danych wynika, że w całym 2023 r. w Katowicach odnotowano 141 wypadków - to o 77 mniej niż 5 lat temu. W 2023 r. doszło do 5 wypadków śmiertelnych, podczas gdy w 2022 – do 9.
"W Katowicach pomimo stale rosnącej liczby zarejestrowanych pojazdów odnotowujemy coraz mniej wypadków drogowych. Jest to szczególnie widoczne porównując statystyki na przestrzeni ostatnich 5 i 10 lat. Bardzo dobre efekty przynosi wprowadzenie strefy Tempo 30, w której, od momentu jej wdrożenia, liczba wypadków zmniejszyła się o blisko 73 proc." - powiedział prezydent Katowic Marcin Krupa. Jak ocenił, poprawa danych statystycznych, to także wynik akcji promujących bezpieczeństwo na drogach.
W 141 wypadkach drogowych, do których doszło w ubiegłym roku, rannych zostało 160 osób – w obu przypadkach to najniższe liczby, od kiedy prowadzone są regularne analizy wypadkowości w Katowicach. Statystycznie w 2023 r. najczęściej do wypadków dochodziło w piątki (21 proc. wszystkich wypadków), a najmniej było ich we wtorki (11 proc.). Najmniej wypadków było w kwietniu (4), a najwięcej w lutym, lipcu i listopadzie (po 10).
Urzędnicy zwracają uwagę, że ostatnich dziesięciu latach liczba samochodów zarejestrowanych w Katowicach wzrosła o 40 proc., (na koniec 2023 r. było ich 337 381). Przez miasto każdego dnia przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy pojazdów trasami tranzytowymi. "Biorąc pod uwagę liczbę pojazdów w mieście, warto podkreślić 55-procentowy spadek liczby wypadków w ciągu ostatnich 10 lat. Oczywiście, dla zwiększenia liczby podróży środkami transportu publicznego i w efekcie ograniczenia ruchu indywidualnego, wybudowaliśmy centra przesiadkowe, budujemy nowe linie tramwajowe, wdrażamy ITS, czy też regularnie wymieniamy tabor autobusowy i tramwajowy. Wpływ na poprawę bezpieczeństwa zwłaszcza w centrum Katowic mają również zmiany w polityce parkingowej, które ograniczyły ruch samochodowy w tej części miasta" - powiedział naczelnik wydziału transportu Bogusław Lowak.
Według lokalnych władz, za poziom bezpieczeństwa mają też wpływ inwestycje drogowe, jak przebudowa skrzyżowania Armii Krajowej i Kościuszki, czy węzła w Giszowcu, których głównym celem było oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego. Katowice wprowadzają też m.in. ograniczenia prędkości i inne rozwiązania uspokajające ruch, jednym z przykładów było zwężenie al. Korfantego pomiędzy Rynkiem a rondem im. Ziętka. W mieście wprowadzanie są udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Od 2015 r. powstało ponad 52 km infrastruktury dla rowerzystów.
Kluczowe dla bezpieczeństwa – według urzędników – było wprowadzenie w centrum miasta strefy Tempo 30, która decyzją prezydenta Krupy zaczęła obowiązywać w Katowicach w 2015 r. Na tym obszarze odnotowano w ubiegłym roku 6 wypadków drogowych, co oznacza blisko 73-procentowy spadek w stosunku do roku 2014, a więc ostatniego przed wprowadzeniem strefy. Liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów w Strefie zmniejszyła się z 19 do 2, a liczba rannych w tych wypadkach z 20 do 2.
Jak wynika z danych policji, w całym woj. śląskim w 2023 r. doszło do 1871 wypadków drogowych. Zginęło w nich 126 osób, a 2172 zostały ranne. To o 115 wypadków mniej, niż w 2022 i 338 mniej niż w 2021 r., a także mniej osób zabitych (155 w 2022 i 149 w 2021 roku) i mniej rannych (2264 w 2022 i 2586 w 2021 r.).(PAP)
autor: Krzysztof Konopka
kon/ jann/