Mniejski rzecznik konsumentów ostrzega: Stracisz dane, stracisz pieniądze
Podszywanie się pod pracowników instytucji, fałszywe SMS-y, e-maile, linki do płatności, namawianie do instalowania aplikacji. Uważaj! Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną Twoje dane do logowania.
REKLAMA
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed próbami wyłudzania danych i kradzieży pieniędzy.
Metoda „na niedopłatę”
Polega na wysłaniu SMS-a lub e-maila, w którym oszust informuje o rzekomej zaległości w płatnościach, czasami niewielkiej kwoty, 2-3 złote. Jednocześnie grozi natychmiastowym odcięciem np. gazu lub telewizji lub wstrzymaniem dostawy przesyłki. W wiadomości jest link do płatności. Kliknięcie przekierowuje na fałszywą stronę przypominającą strony pośredników płatności. W ten sposób oszuści zdobywają dane uwierzytelniające.
Podszywanie się pod pracownika instytucji
Często dochodzi również do sytuacji, w których oszust podaje się za pracownika banku i straszy, że zagrożone są pieniądze na rachunku bankowym. Prosi o podanie loginu i hasła do konta. Może też namawiać do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji, która w rzeczywistości będzie umożliwiać śledzenie aktywności i pozyskanie w ten sposób danych do logowania.
Nie daj się zmanipulować oszustom
Co zrobić w sytuacji, gdy oszustom udało się zdobyć dostęp do konta bankowego lub danych karty płatniczej?
Jak najszybciej zadzwoń na oficjalną infolinię banku, zastrzeż kartę i zmień dane do logowania lub zablokuj rachunek płatniczy. Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków i zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji.
Spoty kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” i pozostałe materiały można pobrać ze strony uokik.gov.pl/stracisz_dane_stracisz_pieniadze.
Pomoc dla konsumentów:
Infolinia konsumencka 801 440 220 lub 222 66 76 76 E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Metoda „na niedopłatę”
Polega na wysłaniu SMS-a lub e-maila, w którym oszust informuje o rzekomej zaległości w płatnościach, czasami niewielkiej kwoty, 2-3 złote. Jednocześnie grozi natychmiastowym odcięciem np. gazu lub telewizji lub wstrzymaniem dostawy przesyłki. W wiadomości jest link do płatności. Kliknięcie przekierowuje na fałszywą stronę przypominającą strony pośredników płatności. W ten sposób oszuści zdobywają dane uwierzytelniające.
Podszywanie się pod pracownika instytucji
Często dochodzi również do sytuacji, w których oszust podaje się za pracownika banku i straszy, że zagrożone są pieniądze na rachunku bankowym. Prosi o podanie loginu i hasła do konta. Może też namawiać do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji, która w rzeczywistości będzie umożliwiać śledzenie aktywności i pozyskanie w ten sposób danych do logowania.
Nie daj się zmanipulować oszustom
- Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie o to pytać.
- Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualne istnienie zaległości samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
- W przypadku telefonu od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do ciebie dzwonił.
- Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej dotyczącej środków zgromadzonych na rachunku bankowym.
Jak najszybciej zadzwoń na oficjalną infolinię banku, zastrzeż kartę i zmień dane do logowania lub zablokuj rachunek płatniczy. Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków i zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji.
Spoty kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” i pozostałe materiały można pobrać ze strony uokik.gov.pl/stracisz_dane_stracisz_pieniadze.
Pomoc dla konsumentów:
Infolinia konsumencka 801 440 220 lub 222 66 76 76 E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE