Zamknięto wiadukt nad ul. Załęską w Starej Ligocie
Zamknięcie to dodatkowo skomplikowało komunikację drogową w stolicy woj. śląskiego. Od wczesnego rana odcinki newralgicznych dróg z południowych dzielnic w stronę centrum były zakorkowane. Kierowcy próbowali objeżdżać je przez sąsiednie Rudę Śląską oraz Chorzów, co przełożyło się m.in. na większe niż zwykle utrudnienia na autostradzie A4 od strony tych miast.
Ul. Załęska jest kluczowa dla przejazdu drogowego od południowych dzielnic Katowic do przelotowej katowickiej ul. Bocheńskiego (w osi północ-południe). Najbliższy dostępny wiadukt znajduje się na przeciążonej już ul. Ligockiej. Dojechać i dojść do niego można ul. Zgody lub ul. Wincentego Pola i ul. Dziewięciu z Wujka. Po niespełna dwóch miesiącach i wyburzeniu starego obiektu udostępnione ma zostać przejście przez ul. Załęską.
Zamknięcie przejazdu ul. Załęską poskutkowało też reorganizacją 12 przebiegających tamtędy linii autobusowych. Modyfikacja tras objęła linie 9, 10, 12, 48, 138, 296, 657, 657N i 905N, a korekty godzin odjazdów linie 37 i 46. Dodatkowo organizator komunikacji uruchomił tymczasową linię Z-48 o charakterze okrężnym, umożliwiającą przejazd pomiędzy Starą Ligotą a Brynowem.
Od lat samorząd Katowic planuje budowę nowego połączenia drogowego, które - będąc przedłużeniem ul. Bocheńskiego do południowych dzielnic miasta - w całości ma przebiegać na zachód od przebudowywanej linii kolejowej, nie przecinając jej. Inwestycja jest zaplanowana m.in. w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice. Władze miasta są na etapie pozyskiwania dokumentacji projektowej; obecna perspektywa realizacji to ok. 2028 r.
Zamkniętym w poniedziałek wiaduktem nad ul. Załęską przebiega linia kolejowa nr 171 Dąbrowa Górnicza Towarowa - posterunek Panewnik, skąd możliwy jest obwodowy ruch m.in. od strony Dąbrowy Górniczej i Jaworzna Szczakowej w kierunku Rudy Śląskiej i Gliwic.
Linia ta w pobliżu zamkniętego wiaduktu krzyżuje się z linią nr 139 Katowice – Zwardoń, objętą zasadniczą przebudową na katowickim węźle kolejowym. Po odbudowie wiaduktu nad ul. Załęską, co ma nastąpić około sierpnia 2025 r., planowane jest wykorzystanie linii nr 171 m.in. do omijania stacji Katowice przez część pociągów osobowych.
Odbudowa wiaduktu nad ul. Załęską jest kolejną częścią realizacji kluczowego zamówienia w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Podpisany na początku kwietnia br. kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop za 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto) obejmuje m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Od 9 września zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty w Katowicach; łącznie ma to dotyczyć 14 obiektów. 9 września zamknięto połówkowo wiadukt ul. Bagiennej na DK79. 30 września ruszyły prace na ul. Kłodnickiej. Zamknięcie dwóch wiaduktów przesuwano: na ul. Granicznej z 16 na 25 września, na ul. Mikołowskiej z 23 września na 7 października. 21 października zamknięto wiadukt, pod którym przebiega ul. Przodowników.
Przebudowa połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice jest największą częścią przedsięwzięcia PKP PLK: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice". Jest ono wsparte środkami unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).(PAP)
mtb/ lm/
