Zakończyła się przebudowa trasy S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
Otwarcie wiaduktu wiąże się z wprowadzeniem docelowej organizacji ruchu na drodze ekspresowej S1 w Dąbrowie Górniczej w pełnym dwupasowym przekroju na obu jezdniach S1 – uściślił rzecznik oddziału GDDKiA w Katowicach Marek Prusak.
Zasadnicze roboty przy przebudowie 7-km odcinka drogi krajowej nr 1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza w drogę ekspresową S1 zakończyły się na początku lipca br. Wyjątkiem był węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria, gdzie zamówiono dodatkowe prace. Na odcinku blisko 500 m obowiązywała czasowa organizacja ruchu z rondem. Z końcem października br. rondo zlikwidowano, a ruch odbywał się po głównych drogach i łącznicach węzła. Teraz wprowadzono docelową organizację ruchu.
Przebudowany odcinek DK1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, położony w większości w granicach tego miasta, jest fragmentem tzw. wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Kierowcy podróżujący tranzytem w osi północ-południe omijają nim miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Natężenie ruchu w ostatnim pomiarze znacznie przekraczało tam 30 tys. pojazdów na dobę.
Wschodnia obwodnica GOP ma na większości przebiegu standard trasy ekspresowej, jednak między Podwarpiem, gdzie znajduje się węzeł dróg krajowych nr 86 (do Katowic i Tychów), nr 92 (w kierunku Częstochowy) i S1 (do lotniska Katowice i węzła z autostradą A1) a Dąbrową Górniczą była to dwujezdniowa droga ze skrzyżowaniami, przejściami dla pieszych i ograniczeniami prędkości. Nawierzchnia była zniszczona, dochodziło do licznych wypadków.
Umowę na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej prawie 7 km DK1 podpisano we wrześniu 2020 r. Pierwotny termin realizacji przypadał na koniec 2023 r. Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2021 r.; przebudowano odcinek DK1 do parametrów drogi ekspresowej z dostosowaniem nawierzchni do obciążenia 11,5 t na oś. Zlikwidowano jednopoziomowe skrzyżowania; powstał węzeł Ząbkowice, a także - z pewnym opóźnieniem - węzeł Pogoria.
Budowa wiaduktu nad S1 na węźle Pogoria zakończyła się przed terminem, w październiku br. Odtąd przejazd dąbrowską ul. Armii Krajowej (nad S1) odbywał się bez ograniczeń przez nowy wiaduktu i dwa ronda. Teraz prace zakończyły się też na poziomie trasy S1, na której dotąd obowiązywały związane z finalizowanymi pracami ograniczenia.
Wykonawcą rozbudowy „jedynki” między Podwarpiem a Dąbrową Górniczą jest Budimex; pierwotna umowa opiewała na 282,1 mln zł brutto. Według informacji GDDKiA „łączna wartość przebudowy tego odcinka to blisko 285 mln zł”. Całkowita wartość projektu dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 302,5 mln zł, a dotacja z POIiŚ – 168,4 mln zł.
W styczniu 2024 r. podpisano aneks ws. dodatkowych robót budowlanych na węźle Pogoria za 20 mln zł. Nowy wiadukt zapewnia odpowiednią widoczność na DW796 (ul. Armii Krajowej). Do nowych rzędnych wysokościowych wiaduktu dostosowano dojazdy. Przebudowano oświetlenie i kanalizację w tym rejonie.
Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma ona obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie, Dąbrowa Górnicza – Tychy (w części do modernizacji), a także Bielsko-Biała - Przybędza i Milówka – Zwardoń.
Aby dokończyć arterię, potrzebne są m.in.: modernizacje odcinków S1 od Dąbrowy Górniczej do Mysłowic; kolejna część S1 powstaje w formule "projektuj i buduj" w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu.(PAP)
mtb/ malk/
