Zakończenie prac na głównej linii kolejowej przez Katowice - w 2028 r.
Chodzi o realizację kluczowego zamówienia w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Największy z kontraktów PLK podpisały w kwietniu 2024 r. z konsorcjum Torpol-Intop (za 4,184 mld zł brutto, ok. 3,4 mld zł netto). Obejmuje on rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Równolegle od października 2023 r. trwa realizowana przez ZUE za 785 mln zł netto rozbudowa w podobnym zakresie sąsiedniego odcinka Będzin - Katowice Szopienice Południowe. Termin realizacji tego zamówienia przypada w czerwcu 2027 r. Oba te przedsięwzięcia, obejmujące odcinek linii między Będzinem a Katowicami Piotrowicami, są dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W piątkowej informacji zarządca kolejowej infrastruktury podkreślił, że wszystkie prace między Będzinem a Katowicami Piotrowicami są prowadzone przy utrzymanym ruchu kolejowym, a ich tempo na katowickim odcinku inwestycji, od Szopienic do Piotrowic, "jest utrzymane".
"W kolejową przebudowę Katowic każdego dnia zaangażowanych jest 600 osób. Do pracy wyjechało już prawie 500 maszyn, w tym koparki, walce, dźwigi montażowe, pompy do betonu i ciężarówki. Powierzchnia placu budowy na terenie miasta to ok. 1,5 mln m kw., co można porównać do wielkości 214 boisk piłkarskich" - zobrazowały PKP PLK.
Zarządca dodał w piątek, że równolegle prowadzi też roboty na pobliskim połączeniu Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice (wjazd od strony Krakowa) oraz na towarowym szlaku Katowice Muchowiec – Panewnik (linia 171).
"Prace obejmą łącznie 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Obecnie zadanie realizowane jest na 35 obiektach. (...) W kolejnych miesiącach będziemy kontynuować prace zmierzające do kompleksowej odbudowy obiektów i ułożeniu na nich nowych torów" - wskazała kolejowa spółka.
Pisząc o szczegółach robót na newralgicznych dla komunikacji obiektach w Katowicach PLK podały m.in, że przy ul. Bagiennej (DK79) rozebrano dotąd część wiaduktu pod jezdnią północną i wzmocniono podłoże pod obecnie budowanymi tam podporami. Z kolei przy ul. Mikołowskiej kontynuowane są prace związane z rozbiórką kolejnych części konstrukcji starego obiektu oraz podpór.
Przy głównej stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wyniesionymi ponad poziom terenu wiaduktami kolejowymi, na których łącznie znajdą się cztery tory; pozostałe zostaną poprowadzone „dołem”.
Nowobudowane obiekty będą miały od 30 do prawie 90 m długości i posłużą ruchowi na zachód, w stronę Gliwic, Opola i Wrocławia oraz na południe - na Tychy, Bielsko-Białą i do czeskiej granicy. Tworzone dzięki wiaduktom tzw. przeploty torowe umożliwią bezkolizyjny ruch pociągów, co zwiększy przepustowość stacji Katowice.
6 maja br. rozpoczął się kolejny etap prac, w którym na odcinku Brynów – Katowice Ligota obowiązuje ruch jednotorowy. Wpływa na liczbę kursów i godziny odjazdów przede wszystkim pociągów regionalnych. W dni robocze liczba kursów Katowice – Tychy Lodowisko spadła z 56 do 40; część z nich korzysta z objazdów.
W kolejnych tygodniach część pociągów dalekobieżnych, kursujących dotąd przez Katowice, ma zacząć omijać to miasto na odcinku z Gliwic do Mysłowic, korzystając z linii kolejowych przez Bytom i Siemianowice Śląskie.
Do zakończenia przebudowy katowickiego węzła kolejowego ruch pociągów przez Katowice będzie w różny sposób ograniczany; ograniczenia są też w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej - m.in. od września 2024 r. zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty w mieście; łącznie w samych Katowicach ma to dotyczyć 14 głównych obiektów.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, o wartości ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.(PAP)
mtb/ pad/
