Wkrótce przetarg na naprawę części autostrady A1 koło Pyrzowic
„W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na naprawę odc. A1 o dł. 3,2 km na wysokości Dobieszowic. To fragment o jednym z największych stopni deformacji na 16-km odc. Pyrzowice - Piekary Śląskie” - napisano w piątek po południu na profilu katowickiego oddziału GDDKiA na portalu X.
„Obecnie obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 80 km/h O dalszych działaniach będziemy na bieżąco informować. Naprawa A1 przyczyni się do zlikwidowania uszkodzeń drogi, a także przywrócenia pełnej funkcjonalności autostrady. W ramach kompleksowego remontu trasy odtworzymy również budynki toalet na MOP Dobieszowice” - dodano we wpisie.
Chodzi o część 16-kilometrowego odcinka A1, na którym obowiązują ograniczenia prędkości do 80 km/h ze względu na silne pofałdowanie nawierzchni. Przyczyną nierówności, zgodnie z ekspertyzą naukowców Politechniki Śląskiej, jest pęcznienie jednego z materiałów użytych w konstrukcji drogi.
O przygotowywanym jeszcze na ten rok przetargu ws. naprawy uszkodzonego odcinka autostrady informował w maju br. premier Donald Tusk. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podał wówczas, że szacunkowy koszt naprawy obu jezdni przekracza 700 mln zł.
W ostatnich dniach rozpoczęcie w tym roku pierwszego etapu naprawy uszkodzonego odcinka autostrady A1 potwierdził na Forum Ekonomicznym w Karpaczu wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Naprawa będzie dotyczyła 16-kilometrowego fragmentu autostrady A1 Piekary Śląskie – Pyrzowice; do tego dochodzi zbudowany równolegle 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice-Lotnisko. Wykonawcą w latach 2009-12 był Budimex, w konsorcjum z Mostostalem Warszawa. Budowa kosztowała 1,5 mld zł.
Okres gwarancyjny już się zakończył. Nierówności, które pojawiały się w okresie gwarancyjnym, były przez wykonawcę naprawiane. Obecne uszkodzenia muszą zostać naprawione przez GDDKiA w ramach własnych środków. W ostatnich latach okresowo niwelowano tam największe, narastające ciągle nierówności.
W 2021 r. GDDKiA podjęła działania mające pomóc w określeniu zakresu ekspertyzy i opracowania programu naprawczego (wykonano wówczas m.in. odwierty do badań geologicznych). W styczniu 2023 r. GDDKiA zamówiła w firmie Trakt za 9,6 mln zł ekspertyzę uszkodzonej nawierzchni z programem naprawczym oraz dokumentację dla naprawy zarówno infrastruktury drogowej, jak i obiektów inżynierskich. (PAP)
mtb/ wkr/
