Rozpoczyna się przebudowa dróg towarzyszącą modernizacji stacji Łabędy
Gliwicki samorząd przygotował przebudowę dróg w koordynacji z inwestycją kolejową, która ma trwać do stycznia 2028 r. W tej perspektywie w ramach zamówienia miasta powstaną nowe rondo turbinowe i nowy układ drogowy, dostosowany do rozbudowanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Staromiejskiej.
W efekcie ubiegłorocznej umowy PKP Polskich Linii Kolejowych z firmą Trakcja w ciągu 50 miesięcy przebudowana ma zostać stacja Gliwice Łabędy oraz odtworzone połączenie z nią zmodernizowanej w poprzednich latach stacji towarowej Gliwice Port. Zmieniony zostanie układ torów i peronów na stacji w Łabędach. Przy okazji powstanie nowy przystanek w rejonie gliwickiej estakady Heweliusza, o nazwie Gliwice Kopernik.
Pracom prowadzonym przez kolejarzy w obrębie stacji Łabędy towarzyszyć ma rozbudowa układu drogowego w sąsiedztwie łabędzkiego dworca (u zbiegu ul. Przyszowskiej, Wolności, Strzelców Bytomskich i Głównej) oraz na fragmencie ul. Staromiejskiej w rejonie wiaduktu przy śluzie.
Ze względu na zmianę układu torowego stacji Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Staromiejską, nad którym znajduje się peron nr 1 stacji, zaplanowano rozbiórkę tego peronu i budowę nowego, ok. 150 m dalej, w kierunku stacji Taciszów.
Zgodnie z uzgodnionymi przez PKP PLK i miasto planami, wiadukt kolejowy w rejonie Kanału Gliwickiego w ciągu ul. Staromiejskiej zostanie przebudowany, a kolejny pobliski wiadukt w ciągu ul. Głównej - wyburzony. Zlikwidowany zostanie też przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.
Największy zakres prac dotyczy budowy czterowlotowego ronda turbinowego pod przyszłym wiaduktem kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich. Rondo zbierze ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej. Przewidziano nowe zatoki autobusowe, przystanki, chodniki, drogi rowerowe i dojścia do peronów oraz oświetlenie i zagospodarowanie zieleni.
We wtorek wieczorem gliwicki samorząd przekazał w swoim biuletynie, że prace przy układzie drogowym rozpoczną się w środę 11 września w rejonie ul. Głównej od usuwania części drzew i krzewów, głównie samosiejek. W drugiej połowie września przy wiadukcie kolejowym powstać ma zaplecze techniczne oraz droga tymczasowa w rejonie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Staromiejskiej, Głównej i Wolności (przy wiadukcie przy śluzie).
Potem rozpocznie się usuwanie humusu, poprzedzające właściwe prace przy kanalizacji deszczowej. Te rozpoczną się w rejonie oczyszczalni ścieków (poza czynnymi ciągami komunikacyjnymi). Miasto przypomina, że roboty zaczynają się od przebudowy infrastruktury podziemnej związanej z odwodnieniem m.in. ze względu na konieczność obniżenia części terenu o prawie cztery metry.
Jeszcze w tym miesiącu przewidziano również: zawężenie jezdni na ul. Staromiejskiej w rejonie przejścia dla pieszych oraz ul. Strzelców Bytomskich w rejonie kościoła, zamknięcie odcinka ul. Głównej, a także opracowanie projektu budowlanego drogi tymczasowej dla komunikacji miejskiej – łącznika ulicy Narutowicza z ul. Partyzantów.
Kolejne roboty drogowe mają być również prowadzone w ścisłej koordynacji z inwestycją kolejową. Przedmiotem zamówienia PKP PLK jest przebudowa stacji Gliwice Łabędy oraz szlaków stycznych, tj. Gliwice Łabędy – Taciszów, Gliwice Łabędy - Pyskowice, Gliwice Łabędy - Szobiszowice (linii kolejowych nr 135, 137, 167 i 168).
Gliwice Łabędy to stacja węzłowa, na której łączą się dwutorowe szlaki z Pyskowic (LK135), z Taciszowa (LK137) i dwa dwutorowe szlaki od strony Gliwic (LK137 i LK168). Przewidziano też budowę nowego toru łączącego stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port (LK167).
PKP PLK zamówiły zaprojektowanie tej inwestycji w 2019 r. W tym samym roku gliwicki samorząd zamówił projekt budowy w Łabędach nowego ronda i przebudowy układu komunikacyjnego pod kątem dojazdu do stacji Łabędy.
Władze Gliwic podkreślają, że od lat zabiegają o szersze wykorzystanie kolei w miejskim transporcie publicznym. W efekcie uzgodnień miasta i PLK, kolejowa spółka zbuduje przystanek kolejowy w rejonie estakady Heweliusza pod nazwą Gliwice Kopernik. Miasto w osobnym zamówieniu zrealizuje tam tzw. infrastrukturę towarzyszącą, m.in. parkingi.(PAP)
mtb/ drag/