Ponad 15 tys. pasażerów skorzystało z połączenia Gliwice - Rybnik
Kursy Kolei Śląskiej z Gliwic do Rybnika wprowadzono wraz z letnią tzw. korektą rozkładu jazdy PKP Polskich Linii Kolejowych 10 czerwca br. Wcześniej przejeżdżały tamtędy tylko weekendowe pociągi, które kursowały na dłuższych trasach.
Od czerwca KŚ, oprócz połączeń weekendowych, uruchomiły osiem pociągów na dobę (cztery pary) w dni robocze. Od września liczba kursów na tej linii zwiększyła się; obsługuje je 18 pociągów dziennie (dziewięć par). Oprócz Rybnika i Gliwic, pociągi na tej linii zatrzymują się na stacjach i przystankach pośrednich: Rybnik Paruszowiec, Leszczyny, Knurów oraz Przyszowice.
Jak poinformował w poniedziałek rzecznik Kolei Śląskich Bartłomiej Wnuk, od 10 czerwca z połączeń w dni robocze na linii S17 skorzystało do końca tamtego miesiąca 2,2 tys. pasażerów. W lipcu i w sierpniu pociągi na tej trasie wybrało odpowiednio 3,5 tys. i 3,1 tys. podróżnych.
"Od 1 września, między Gliwicami a Rybnikiem, kursuje nie cztery, jak od czerwca, a aż dziewięć par pociągów. Większa dostępność od razu przełożyła się na wzrost liczby pasażerów - do 6,7 tys." – zaznaczył rzecznik prasowy Kolei Śląskich uściślając, że dane pochodzą z liczników zamontowanych w pojazdach kursujących na trasie, a na sumę składają się wejścia do pociągów na poszczególnych stacjach i przystankach.
Najwięcej pasażerów wsiadło na dworcach w Gliwicach i Rybniku, odpowiednio 5,6 tys. i 5,4 tys. Najpopularniejsze okazały się połączenia o godz. 14.21 z Gliwic - 1,7 tys. pasażerów oraz o godz. 15.25 z Rybnika - 1,4 tys. osób.
W ciągu ostatniego roku, oprócz codziennych połączeń między Gliwicami a Rybnikiem, Koleje Śląskie uruchomiły także linię S9 z Tarnowskich Gór przez Pyrzowice do Częstochowy. Pociągi na linii S9 kursują od grudnia 2023 r. Do końca wakacji z przejazdów skorzystało już ponad 400 tys. pasażerów.
"Podnoszenie standardu podróżowania, poprawa dostępności usług i częstotliwości połączeń to nasze priorytety (...) Dlatego cały czas pracujemy nad tym, aby nasza oferta była jeszcze bardziej atrakcyjna, dzięki nowym trasom czy przywracaniu starych połączeń" – wskazał, cytowany w informacji prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz.
Uruchomienie nowych pociągów łączących Rybnik z Gliwicami jest możliwe dzięki współpracy Województwa Śląskiego, Miasta Rybnika oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które zadeklarowały partycypację finansową w kosztach przedsięwzięcia. Szacunkowy koszt kursowania nowych pociągów w 2024 r. to ok. 3,5 mln zł.
Koleje Śląskie w 2023 r. przewiozły 22 mln pasażerów - to najlepszy wynik w historii spółki. W 2023 r. wobec 2022 r. wzrosła liczba obsługiwanych linii kolejowych - z 884 km do 972 km, stacji i przystanków - ze 193 do 226 czy kursów uruchamianych miesięcznie - z 10 tys. 645 do 13 tys. 388.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie 64 pociągi, w tym cztery wynajęte. W efekcie ubiegłorocznych przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 25-30 nowych pociągów. (PAP)
mtb/ mick/