PLK zamówiły rewitalizację alternatywnego połączenia Gliwic z Katowicami
O podpisaniu tej kolejnej w woj. śląskim umowy w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. poinformowała w piątek Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.
Jak uściśliła przedstawicielka zarządcy kolejowej infrastruktury, umowa z firmą TorKol dotyczy prac projektowych i budowlanych dot. „Przygotowania alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice - Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice - Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald”.
Będzie to modernizacja ponad 20 km linii kolejowej nr 141, która wiedzie przez południową część Górnośląsko-Zagłębiowskiej, przebiegając m.in. przez peryferyjne dzielnice Zabrza - Makoszowy i Rudy Śląskiej - Kochłowice. Jeszcze na początku lat 90. ub. wieku jeździły tamtędy pociągi osobowe - z Gliwic do katowickiej stacji Ligota.
Obecnie linia jest wykorzystywana w ruchu towarowym jako południowa obwodnica Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Teraz ma ona znów zostać przystosowana do obsługi pociągów pasażerskich z Gliwic do Katowic, z wykorzystaniem przebiegających przez Chorzów łącznic nr 164 i 651.
Głowacka przypomniała, że w tym projekcie wybudowanych lub odtworzonych zostanie łącznie siedem nowych przystanków: Zabrze w rejonie ul. Opawskiej (w dzielnicy Maciejów), Zabrze Makoszowy, Ruda Bielszowice, Ruda Halemba, Ruda Wirek, Ruda Kochłowice i Chorzów Hajduki - między dzielnicą Batory, a katowickim osiedlem Witosa. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 2029 r.
Przetarg na to przedsięwzięcie był prowadzony od lipca ub. roku. Oferty składano do grudnia 2023 r. W przetargu wpłynęło 10 ofert. Jedynym kryterium oceny była cena. Przy budżecie zamówienia 265,3 mln zł netto (326,3 mln zł brutto), w sierpniu br. wybrano ofertę TorKolu z Tychów za 349,1 mln zł netto (429,3 mln zł brutto).
Jest to jeden z ośmiu realizowanych w programie Kolej Plus projektów z woj. śląskiego. W pozostałych dotąd zamawiano przede wszystkim dokumentacje planowanych inwestycji. W tym wypadku zamówiono całą inwestycję - w formule "projektuj i buduj".
Jest to też jeden z pięciu projektów Kolei Plus dotyczycących bezpośrednio obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które wiążą się z projektem Kolei Metropolitalnej - oparcia głównych przewozów pasażerskich w obrębie GZM o kolej. Liderami są zainteresowane samorządy, Metropolia zapewnia ich wkład do programu.
Zgłoszony formalnie przez samorząd Rudy Śląskiej projekt dotyczy przygotowania alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi nr 141, 164 i 651 – zgodnie z pierwotnymi założeniami za 352,6 mln zł, przy 271,5 mln zł z Kolei Plus.
PLK przypominają, że na liście podstawowej programu Kolej Plus w woj. śląskim jest osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.
To m.in. odtworzenie alternatywnego kolejowego połączenia pasażerskiego Katowic z Tychami przez dzielnicę Murcki, odtworzenie połączenia pasażerskiego Bytomia z Rudą Śląską – Chebziem, odbudowa połączenia Jastrzębia-Zdroju z Katowicami, budowa drugiego toru połączenia Katowice – Rybnik na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice oraz odtworzenie połączenia Pyskowice – Pyskowice Miasto.
GZM zapewnia wkład własny w łącznej wysokości ponad 305 mln zł do sześciu projektów Kolei Plus, dzięki którym ma zostać odbudowanych, rozbudowanych lub przywróconych ruchowi pasażerskiemu ok. 100 km torów, a także powstać 14 przystanków osobowych (jeden projekt, rozbudowy połączenia Katowice-Rybnik, wykracza poza obszar GZM).(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ pad/