PKP PLK zamówiły przebudowę linii kolejowych przez Katowice (opis)
Chodzi o kluczowe zamówienie w ramach większego przedsięwzięcia przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest w nim rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Podpisany w piątek kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop za 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto) obejmuje m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków i budowę trzech nowych.
Druga podpisana w piątek przez PLK umowa (za ok. 1,7 mld zł netto) z konsorcjum firm Trakcja, PPMT i Alstom ZWUS dotyczy modernizacji odcinka linii kolejowej Zabrzeg - Zebrzydowice (granica państwa).
Oba te zamówienia są częścią przedsięwzięcia PKP PLK: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice", wspartego w ramach unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).
„Dzisiaj podpisaliśmy największą obecnie realizowaną inwestycję kolejową w Polsce, właśnie tutaj, na Śląsku, za 5 mld zł (łącznie oba kontrakty w kwotach netto - PAP) - to są pieniądze w 80-85 proc. finansowane z Connecting Europe Facility” - mówił na briefingu na katowickim dworcu minister infrastruktury.
Wskazał, że połączenie kolejowe w obrębie Katowic, które będzie przebudowywane, przebiega w części równolegle do trasy S86 Sosnowiec - Katowice, którą codziennie pokonuje ponad 112 tys. samochodów.
„Ta inwestycja kolejowa jest bardzo potrzebna: musimy stawiać na połączenia kolejowe; w taki sposób modernizować nasze linie, projektować nowe przebiegi, aby oddzielać ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, żeby zostawić więcej miejsca na połączenia lokalne, żeby ludzie chcieli korzystać z kolei, żeby ta oferta się rozbudowywała” - przekonywał Klimczak.
Prezes PKP PLK zaznaczył, że z podpisanych w piątek dwóch umów większa jest rekordowa w historii spółki. „Jest to największa umowa pod względem wartości dotycząca modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej: kwota 3,4 mld zł (netto - PAP) na odcinek Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice to tylko 13 km linii, natomiast jest to teren bardzo skomplikowany, ścisłe centrum miasta” - wyjaśniał Piotr Wyborski.
Uściślił, że prócz rozbudowy linii kolejowych (z dwóch do czterech torów), budowy całej nowej infrastruktury, w tym przystankowej, przebudowana zostanie - czwarta pod względem obciążeniem ruchem w kraju - stacja Katowice (ok. 450 pociągów na dobę) - jej przepustowość zostanie zwiększona poprzez optymalizację układów torowych i budowę nowych przeplotów.
Ogółem w tym kontrakcie zmodernizowane mają zostać stacje: Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota; powstać mają nowe przystanki: Katowice Uniwersytet (w rejonie ul. Paderewskiego), Katowice Akademia (ul. Damrota/Francuska) i Katowice Kokociniec (ul. Szadoka). Obecny przystanek Katowice Brynów ma zostać przesunięty w rejon autostrady A4.
Modernizacja ma objąć łącznie 14 peronów, na nowych przystankach ma powstać siedem nowych. Zakładana jest likwidacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowa układu torowego ma objąć ogółem 85,16 km toru pojedynczego, modernizacja sieci trakcyjnej planowana jest na łącznej długości 133,2 km. Ogółem zmodernizowanych ma też zostać 140 obiektów inżynieryjnych.
Termin realizacji prac określony jest na 48 miesięcy. Wykonawca jest zobowiązany do rozpoczęcia prac w ciągu 90 dni od podpisania umowy. Wiceprezes Torpolu Konrad Tuliński wyjaśniał w piątek dziennikarzom, że bezzwłocznie po podpisaniu umowy wykonawca zacznie uzgadniać z PLK i władzami miasta zamknięcia torowe i organizację ruchu w rejonie przebudowywanych wiaduktów.
Pytany, co czeka pasażerów i mieszkańców, wiceprezes odpowiedział: utrudnienia. „Liczymy na cierpliwość i wyrozumiałość. Niestety każda budowa to są utrudnienia: musi być gorzej, żeby było lepiej. Zwłaszcza, jeżeli budujemy coś na istniejącej infrastrukturze, bo czym innym jest budowa nowej linii kolejowej czy nowej autostrady, natomiast tutaj mamy ruch pociągów, miasto, kolizje podziemnej infrastruktury” - zobrazował Tuliński.
Wiceprezes Torpolu zapewnił jednocześnie o doświadczeniu konsorcjantów w realizacji dużych, ponadmiliardowych kontraktów (spółka budowała m.in. Łódź Fabryczną).
W związku z przygotowywaną od paru lat inwestycją kolejową, która przez cztery lata skomplikuje komunikację w Katowicach, m.in. pod koniec ub. roku Koleje Śląskie uruchomiły serwis przebudowawezlakatowickiego.pl, mający pomagać mieszkańcom w planowaniu podróży.
Mniej kłopotliwa powinna być warta 1,7 mld zł netto modernizacja odcinka Zebrzydowice - Zabrzeg. „Ma ona przede wszystkim podnieść prędkość dla pociągów do 160 km/h dla pociągów pasażerskich” - wyjaśnił w piątek szef PLK.
Na piątkowym briefing na katowickim dworcu nie byli obecni przedstawiciele samorządu wojewódzkiego i lokalnego ani przewoźników.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ pad/ mow/