Pierwsza część południowej obwodnicy Zawiercia będzie gotowa w kwietniu 2025 r.
Umowę na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia (w trybie projektuj i buduj) podpisano 23 grudnia 2019 r. Pierwotny termin zakończenia prac przypadał na 23 kwietnia 2023 r., jednak w kolejnych aneksach do umowy stopniowo go wydłużano, obecnie do 25 kwietnia przyszłego roku.
Jak wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, powodem jest późniejsze niż zakładano uzyskanie decyzji o zgodzie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a także brak pełnego dostępu do placu budowy, co miało wynikać z opóźnienia wycinki terenów leśnych będących w zarządzie Lasów Państwowych.
Obecnie zaawansowanie prac na blisko 17-kilometrowym odcinku nowej DK78 szacowane jest na ponad 80 proc.; podobnie zaawansowana ma być budowa obiektów mostowych.
Powstające południowe obejście Zawiercia (i sąsiedniej Poręby) o łącznej długości 24,3 km ma być nowym, dwujezdniowym odcinkiem DK78, zaczynającym się przy zbudowanej w poprzednich latach dwujezdniowej obwodnicy Siewierza. Za Zawierciem DK78 przejdzie w przygotowywane w ramach programu budowy 100 obwodnic trzy nowe odcinki (i jeden planowany do przebudowy) - po granicę z woj. świętokrzyskim.
Projekt i budowę dłuższego, zachodniego fragmentu południowej obwodnicy Zawiercia – o długości 16,7 km, wraz m.in. z węzłem Kuźnica – GDDKiA zamówiła za 414,7 mln zł u konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Budowa w terenie trwa od marca 2022 r.
Umowny termin realizacji zasadniczej części obwodnicy Zawiercia przewidziano pierwotnie na 37 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, co oznaczałoby zakończenie budowy w kwietniu 2023 r. Po rozpatrzeniu roszczeń wykonawcy GDDKiA parokrotnie aneksowała termin.
W sierpniu 2022 r. GDDKiA przekazała, że inwestycja związana z budową głównej części południowej obwodnicy Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 otrzymała unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w wysokości ok. 215,8 mln zł.
Od końca czerwca 2024 r. inwestycja pn.: "Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78" faza II, jest objęta do?nansowaniem z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27 (w tzw. działaniu FENX.05.03. Drogi i bezpieczeństwo ruchu drogowego).
Dla krótszego, wschodniego odcinka Zawiercia (ponad 7,6 km) umowę na wykonanie dokumentacji projektowej podpisano w styczniu 2020 r. Projekt budowlany został ukończony w październiku 2021 r. W przetargu na realizację w maju br. GDDKiA wybrała ofertę złożoną przez firmę Polaqua z Piaseczna za ponad 234 mln zł.
Odcinek ten będzie zaczynał się na budowanym węźle Kromołów, a zakończy rondem w Żerkowicach, które zostanie wybudowane w ramach planowanej obwodnicy Kroczyc. Inwestycja powinna zostać ukończona w 28 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych, co oznaczałoby oddanie drogi do użytku w 2027 lub 2028 r.
Na docelowym wschodnim końcu południowa obwodnica Zawiercia ma przejść bezpośrednio w jednojezdniowe obwodnice miejscowości Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny i Goleniowy. Na obwodnicę Kroczyc podpisano już umowę, dla obwodnicy Pradeł wybrano wykonawcę (w obu przypadkach to NDI).
Wojewoda śląski proceduje wniosek o decyzję ZRID dla obwodnicy Szczekocin i Goleniów, której początek ma znajdować się w Zawadzie Pilickiej, a koniec w miejscowości Moskorzew na terenie woj. świętokrzyskiego. Projektanci pracują też nad dokumentacją rozbudowy odcinka DK78 Pradła – Irządze (do Zawady Pilickiej).
W efekcie tych wszystkich działań GDDKiA przebuduje lub wybuduje w nowym śladzie całość liczącego prawie 55 km przebiegu DK78 we wschodniej części woj. śląskiego - od obwodnicy Siewierza do woj. świętokrzyskiego.
DK78 na tym odcinku prowadzi z Górnego Śląska w kierunku Kielc. Między Tarnowskimi Górami i Siewierzem przebiega w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także węzła A1 i trasy S1 wiodącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. (PAP)
mtb/ malk/