Od soboty wróci ruch autobusów pod wiaduktem w Starej Ligocie
Wiadukt nad ul. Załęską został zamknięty blisko 10 miesięcy temu. To jeden z ważnych obiektów inżynieryjnych Katowicach, przebudowywanych w związku z modernizacją katowickiego węzła kolejowego. Zamknięcie przejazdu pod wiaduktem skutkowało reorganizacją kilkunastu przebiegających tamtędy linii autobusowych.
Rzecznik ZTM Michał Wawrzaszek w rozesłanej we wtorek informacji prasowej zaznaczył, że wraz z otwarciem przejazdu przywrócone zostaną rozwiązania sprzed objazdów - jednak nie wszystkie, dlatego pasażerowie powinni zapoznać się ze zmianami.
Na większości linii wrócą kursy autobusów na stałych trasach, ale część rozwiązań wprowadzonych na czas objazdu nie zostanie wycofana. Autobusy linii: 9, 10, 12, 138, 296, 657, 657N i 905N ponownie będą obsługiwać odcinek przez ul. Załęską. Dodatkowo, pasażerowie będą mogli korzystać z przystanków Brynów Wincentego Pola, które zostaną włączone do tras tych linii.
Wraz z powrotem autobusów ośmiu linii na swoje stałe trasy, zawieszona zostanie tymczasowa linia komunikacji zastępczej Z-48. Mniej istotne zmiany obejmą również inne linie. Wprowadzone zostaną korekty rozkładów jazdy dla autobusów 37, 46 i Z-38. Utrzymana zostanie natomiast obecna trasa linii 48. Autobusy tej linii nadal będą obsługiwać przystanki przy ul. Ligockiej: Brynów Dziewięciu z Wujka oraz Stara Ligota Wiadukt. Dzięki temu pasażerowie nadal będą mogli dogodnie dojeżdżać w rejon Brynowa i Starej Ligoty.
„Zamknięcie przejazdu pod wiaduktem na Załęskiej było utrudnieniem dla naszych pasażerów. Dziś możemy powiedzieć, że ten etap jest już za nami. Dzięki zakończonym pracom przywracamy funkcjonalność układu komunikacyjnego w tej części Katowic, jednocześnie zachowując rozwiązania, które sprawdziły się w praktyce” – podsumował Wawrzaszek.
Ul. Załęska jest kluczowa dla przejazdu drogowego od przelotowej katowickiej ul. Bocheńskiego do południowych dzielnic Katowic. Wiaduktem nad ul. Załęską przebiega linia kolejowa nr 171, która w pobliżu krzyżuje się z linią nr 139 Katowice – Zwardoń, objętą zasadniczą przebudową na katowickim węźle kolejowym.
Wiadukt na ul. Załęskiej był zamknięty od listopada 2024 r. To jeden z istotnych obiektów inżynieryjnych przebudowywanych w związku z modernizacją katowickiego węzła kolejowego. Podpisany na początku kwietnia 2024 r. kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop za 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto) obejmuje m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Przebudowa połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice jest największą częścią przedsięwzięcia PKP PLK: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice". Jest ono wsparte środkami unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility). (PAP)
kon/ malk/
