Na stacji Katowice rozpoczyna się przebudowa peronu 1
Chodzi o część prac kluczowego zamówienia w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Podpisany na początku kwietnia br. kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop za 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto) obejmuje m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków i budowę trzech nowych.
Zgodnie z uzgodnionym przez PLK i samorząd Katowic harmonogramem, od 9 września zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty kolejowe w mieście; łącznie ma to dotyczyć 14 obiektów. Choć wprowadzono już część zmian w kolejowym rozkładzie jazdy, dotąd fizycznie roboty nie obejmowały samego dworca Katowice, funkcjonującego w obecnym kształcie od 2012 r.
„Od przebudowy peronu 1 rozpoczynamy prace na stacji Katowice. W pierwszej kolejności wykonane będą roboty rozbiórkowe. Zaplanowano demontaż ścianek peronowych i nawierzchni” – przekazały PLK w informacji prasowej. Po tym etapie rozpocznie się budowa nowego, dłuższego peronu. „Docelowo obiekt zostanie wydłużony do ok. 300 m, głównie w stronę ul. św. Jana. Dzięki temu, przy jednym peronie będą mogły zatrzymywać się dwa pociągi, co zwiększy przepustowość stacji Katowice” – zaznaczył zarządca kolejowej infrastruktury.
W czasie przebudowy peronu 1 pasażerowie mają korzystać z pozostałych trzech peronów na stacji. „Prosimy podróżnych o śledzenie informacji na wyświetlaczach oraz o słuchanie komunikatów głosowych” – zaapelowały PLK. Na początku 2025 r., po zakończeniu prac i udostępnieniu części peronu 1, prace mają rozpocząć się na peronie 2.
W opisie planowanych zmian na stacji Katowice inwestor przekazał, że docelowo tunel dla pieszych pod peronem 4 zostanie wydłużony i połączony bezpośrednio z ul. św. Jana, a pozostałe przejścia pod torami pozostaną bez zmian. Wiata nad czterema peronami nie będzie przebudowywana. Nowe zadaszenie zyska peron 5, który zostanie odbudowany i wyposażony w pochylnię i windę.
Ponadto, wyposażenie przebudowywanego dworca obejmie nowe tablice informacyjne, oświetlenie i nagłośnienie oraz ławki. Stacja pozostanie dostosowana do obsługi wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Zamontowane zostaną nowe windy.
Przebudowa połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice jest największą częścią przedsięwzięcia PKP PLK: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice". Jest ono wsparte środkami unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).(PAP)
mtb/ pad/