Na jesień przyszłego roku planowane jest zakończenie budowy północnego odcinka trasy N-S
Zakres inwestycji pierwszego północnego odcinka trasy N-S na północ oprócz wykonania blisko 600 m trasy obejmuje budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m. W planach jest również budowa 2,5 km kanalizacji, 1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu. W ramach inwestycji powstaną też nowe chodniki, ścieżka rowerowa, oświetlenie oraz dwa zbiorniki retencyjne.
"Dosyć łagodna zima sprawiła, że prace przy budowie toczyły się praktycznie bez większych przerw. To dobra wiadomość, ponieważ mieszkańcy północnych dzielnic miasta będą mogli szybciej odczuć korzyści z tej inwestycji. Na chwilę obecną zakończenie budowy tego odcinka planowane jest na jesień przyszłego roku" - powiedział cytowany w informacji prasowej prezydent Michał Pierończyk.
Jak dodaje magistrat, w ramach budowy pierwszego północnego odcinka trasy N-S od węzła z Drogową Trasą Średnicową do ulicy Magazynowej, trwa przebudowa sieci gazowej i ciepłowniczej. Obecne trwa także budowa ronda w rejonie ul. Magazynowej. Budowany jest również nowy obiekt inżynieryjny, który umożliwi dojazd i dojście do pobliskich garaży. Dodatkowo, wykonywane są prace związane z budową dwóch zbiorników retencyjnych.
Jak podkreślił rudzki magistrat, praktycznie w całości wykonana została kanalizacja przy ul. Magazynowej, tym samym trwa tam już budowa nowych chodników oraz ścieżki rowerowej.
"Obecnie największym utrudnieniem dla kierowców jest niewątpliwie zamknięcie fragmentu ul. Magazynowej na odcinku od ul. Norwida do ul. Kokotek. Objazd poprowadzony został ul. Wolności i taki stan rzeczy pozostanie jeszcze przynajmniej do końca roku" – ostrzegł kierowców wiceprezydent Jacek Morek.
Koszt robót budowlanych prowadzonych na odcinku od DTŚ do ul. Magazynowej wyniesie ok. 60,5 mln zł. W tym celu Urząd Miasta w Rudzie Śląskiej pozyskał 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).
Jak przypomniał rudzki magistrat, projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.
Jeszcze w tym roku miasto ma ogłosić przetarg na budowę drugiego i trzeciego odcinka trasy na północ, na które miasto jesienią 2023 r. otrzymało dofinansowanie w kwocie 250 mln zł. w ramach siódmej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.
Miasto ma w planach również dokończenie budowy trasy w kierunku południowym. Niedawno projekt dotyczący budowy trasy N-S od ul. Bielszowickiej do autostrady A4 przeszedł pozytywną weryfikację i tym samym Ruda Śląska otrzyma dofinansowanie ze środków unijnych.
"Pierwotnie miała być to kwota ponad 140 mln zł, jednak dzięki zwiększeniu alokacji przez Urząd Marszałkowski wsparcie będzie zdecydowanie większe i wyniesie ponad 200 mln zł, czyli tyle, ile wskazywaliśmy w złożonym wniosku o dofinansowanie" – wyliczył prezydent Michał Pierończyk.
W Rudzie Śląskiej od ponad dekady powstaje dwujezdniowa, w większości bezkolizyjna trasa N-S, która - w bliższej perspektywie - ma dać nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 925 na odcinku od Drogowej Trasy Średnicowej (DW902) do węzła z autostradą A4. Obecnie brakuje odcinka od ul. Bielszowickiej do autostradowego węzła.(PAP)
autorka: Julia Szymańska
jms/ drag/