Mobilna Metropolia - Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych - Węzeł Kostuchna
v48035522
Miasto Katowice uzyskało dofinansowanie z Unii Europejskiej dla projektu: Mobilna Metropolia - Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych - "Węzeł Kostuchna"
REKLAMA
Podmiotem realizującym projekt jest spółka Katowickie Inwestycje S.A.
Program: Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 – 2027 (Fundusz Spójności)
Priorytet: FENX.03 Transport miejski
Działanie: FENX 03.01 Transport miejski
Opis projektu:
Projekt dotyczy budowy węzła przesiadkowego zlokalizowanego pomiędzy ul. Radockiego, ul. Bażantów, ul. Gołebią i obejmuje:
W zakresie węzła Kostuchna przy ul. Bażantów i ul. Gołębiej przy pętli tramwajowej zaplanowane do budowy są:
Zakładane efekty, główne korzyści:
Celem projektu jest zwiększenie dostępności i integracji podsystemów transportu publicznego poprzez inwestycje infrastrukturalne. Realizacja projektu zapewni rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego i skrócenie czasu podróży poprzez usprawnienie procesu przesiadania się w węźle przesiadkowym. Dzięki podejmowanym działaniom nastąpi zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w mieście, poprawa płynności ruchu i ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.
Wsparciem zostaną objęci mieszkańcy Katowic i pozostałych gmin wchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz mieszkańcy całego województwa śląskiego, przesiadający się pomiędzy transportem tramwajowym, autobusowym i rowerowym.
Program: Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 – 2027 (Fundusz Spójności)
Priorytet: FENX.03 Transport miejski
Działanie: FENX 03.01 Transport miejski
Opis projektu:
Projekt dotyczy budowy węzła przesiadkowego zlokalizowanego pomiędzy ul. Radockiego, ul. Bażantów, ul. Gołebią i obejmuje:
- pętlę autobusową wraz z dwoma stacjami ładowania autobusów o napędzie elektrycznym;
- parking P&R dla samochodów osobowych;
- układ drogowy zapewniający obsługę ww. obiektu, w tym drogi dla autobusów, zatoki autobusowe;
- zagospodarowanie terenu z uwzględnieniem powiązań planowanego obiektu z otoczeniem, niezbędną obsługą komunikacyjną (drogi dojazdowe, w tym m.in. do parkingu P&R i osiedla oraz niezbędna przebudowa ul. Bażantów w rejonie skrzyżowania z drogą dojazdową), małą architekturą i zielenią urządzoną;
- ciągi piesze;
- drogi dla rowerów;
- ciągi pieszo-rowerowe;
- przejścia dla pieszych;
- przejazdy rowerowe;
- 2 zadaszone parkingi B&R;
- stację naprawczą dla rowerów;
- rozwiązania ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami – informacja kierunkowa i ostrzegawcza;
- miejsca parkingowe dla pojazdów elektrycznych;
- miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami;
- budynek wielofunkcyjny (budynek socjalno-techniczny, z ogólnodostępną, bezpłatną toaletą oraz z zadaszeniem pełniącym funkcję poczekalni dla pasażerów);
- budynek socjalny dla kierowców wraz z toaletą (na potrzeby socjalne kierowców) na pętli autobusowej;
- zadaszenie peronu autobusowo – tramwajowego w rejonie pętli tramwajowej w formie szklanych paneli fotowoltaicznych;
- bus pas w obszarze funkcjonalnym węzła o długości 30 m umożliwiający wjazd i wyjazd z platformy przystankowej. Bus pas pokrywa się częściowo z torowiskiem i w tym zakresie jest realizowany w projekcie Tramwajów Śląskich. W przedmiotowym projekcie realizowane są zakresy włączenia i wyłączenia w ul. Bażantów i poszerzenia niezbędne dla ruchu autobusów, a wykraczające poza szerokość torowiska;
- kanalizację deszczową dla elementów węzła wraz ze zbiornikami retencyjnymi;
- oświetlenie LED elementów węzła;
- monitoring wizyjny obszaru węzła;
- kanał technologiczny;
- przebudowę kolidujących sieci z elementami węzła;
- wykup gruntów.
- wspólny peron przystankowy autobusowo-tramwajowy;
- 1 peron przystankowy tramwajowy;
- zadaszony parking dla rowerów o funkcji Bike&Ride (60 miejsc).
- 2 perony przystankowe autobusowe;
- 1 peron przystankowy tramwajowo – autobusowy;
- 1 peron przystankowy tramwajowy;
- zadaszony parking dla rowerów o funkcji Bike&Ride (30 miejsc).
Zakładane efekty, główne korzyści:
Celem projektu jest zwiększenie dostępności i integracji podsystemów transportu publicznego poprzez inwestycje infrastrukturalne. Realizacja projektu zapewni rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego i skrócenie czasu podróży poprzez usprawnienie procesu przesiadania się w węźle przesiadkowym. Dzięki podejmowanym działaniom nastąpi zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w mieście, poprawa płynności ruchu i ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.
Wsparciem zostaną objęci mieszkańcy Katowic i pozostałych gmin wchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz mieszkańcy całego województwa śląskiego, przesiadający się pomiędzy transportem tramwajowym, autobusowym i rowerowym.
- Wartość projektu: 87 824 230,28 zł
- Wartość dofinansowania: 51 955 788,13 zł
- Okres realizacji: maj 2021 – marzec 2029
PRZECZYTAJ JESZCZE









