Koleje Śląskie zamówiły rozbudowę swego zaplecza technicznego
To jedno z dużych przedsięwzięć Kolei Śląskich i samorządu woj. śląskiego współfinansowanych środkami unijnymi nowej perspektywy. Kolejne to zakupy nowego taboru.
Uroczystość podpisania umowy na wykonanie prac - z firmą Budimex - odbyła się w poniedziałek w obecnej hali technicznej przewoźnika. Hala ta zostanie w ramach inwestycji rozbudowana o kolejne 4 tys. m kw.
„Zakres prac obejmuje również przebudowę torowisk i trakcji części bocznic, dostawę nowoczesnej tokarki podtorowej, zabudowę myjni umożliwiającą jej całoroczną eksploatację oraz stworzenie nowoczesnej i wygodnej przestrzeni dla pracowników” - wyliczył prezes Kolei Śląskich Patryk Świrski.
„Ta inwestycja to dowód na to, jak środki unijne zmieniają Polskę. Cieszymy się, że kolejne fundusze zostaną w najbliższym czasie odblokowane, co jest efektem konsekwentnej polityki rządu” - oceniła wiceminister funduszy i polityki regionalnej Monika Sikora.
Budżet zamówienia wynosił 72,5 mln zł, z czego ponad 49,6 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego. Projekt złożony w procedurze bezkonkursowej w priorytecie IV FE SL wybrano do dofinansowania w grudniu ub. roku.
W przetargu KŚ w formule projektuj i buduj wystartowało ośmiu oferentów. Umowę podpisano z Budimeksem, który za wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie pozwolenia na budowę oraz realizację robót i dostaw, zaoferował niespełna 48 mln zł.
Dyrektor oddziału południowego firmy Andrzej Schmalenberg mówił, że jej zespół ma doświadczenie z kilku podobnych realizacji, m.in. budowy w latach 2020-22 zaplecza dla Kolei Małopolskich czy budowy w latach 2021-23 zewnętrznej myjni przejazdowej z systemem odladzania dla PKP Intercity.
W zapleczu przy ul. Raciborskiej obsługiwany będzie obecny i przyszły tabor Kolei Śląskich. W sierpniu ub. roku Koleje Śląskie podpisały umowę z Newagiem na dostawę trzech nowych pojazdów z możliwością dokupienia dwóch, z kolei 16 listopada spółka rozstrzygnęła na korzyść tego samego wykonawcy przetarg woj. śląskiego na 22 nowe pociągi z możliwością dokupienia ośmiu.
„Rozwój transportu kolejowego jest jednym z priorytetów województwa śląskiego, a inwestycja w nowy tabor to kolejny krok w stronę nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji. To będą nowoczesne i funkcjonalne składy, które po raz pierwszy w historii spółki kupujemy z pełnym utrzymaniem” - zaznaczył marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski.
Prace nad rozbudową zaplecza Kolei Śląskich mają rozpocząć się 1 marca br. i potrwać 24 miesiące.
Koleje Śląskie w 2023 r. przewiozły 22 mln pasażerów - to najlepszy wynik w historii spółki. W 2023 r. wobec 2022 r. wzrosła liczba obsługiwanych linii kolejowych - z 884 km do 972 km, stacji i przystanków - ze 193 do 226 czy kursów uruchamianych miesięcznie - z 10 tys. 645 do 13 tys. 388.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie 64 pociągi, w tym cztery wynajęte. W efekcie ubiegłorocznych przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 25-30 nowych pociągów.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ huw/