Katowice zbudują drogę rowerową w stronę Muchowca
Jak przekazał w poniedziałek Michał Mendala z biura prasowego katowickiego urzędu miasta, ogłoszono już przetarg na budowę drogi. Zainteresowani wykonawcy powinni składać oferty do 20 sierpnia br. Na realizację założono 13 miesięcy od podpisania umowy.
Planowany odcinek będzie liczył ok. 1 km i połączy istniejące drogi rowerowe w rejonie lotniska Muchowiec z infrastrukturą rowerową przy ul. Ceglanej i Damrota.
Na prawie całej długości droga będzie odseparowana od ruchu pieszych. Wyjątkiem będzie ok. 200-metrowy fragment pod wiaduktami autostrady A4, gdzie będzie wspólny ciąg dla pieszych i rowerów.
Droga rowerowa od ul. Lotnisko do skrzyżowania z ul. Ceglaną będzie prowadzona wschodnią stroną ulicy. Tam zostanie przeniesiona na drugą stronę i połączona z drogą w stronę ul. Meteorologów.
Rowerzyści chcący dojechać do osiedla Paderewskiego będą stąd prowadzeni zachodnią częścią ul. Francuskiej do skrzyżowania z ul. Damrota. Tam na drugą stronę przedostaną się przejazdami rowerowymi, które powstaną przy istniejących przejściach dla pieszych.
Przy skrzyżowaniu z południowym łącznikiem z autostradą A4 powstanie odnoga w stronę budynków użyteczności publicznej przy ul. Francuskiej 70 i 70a (m.in. nowa siedziba sądu). Prócz budowy infrastruktury rowerowej przebudowane będą m.in. chodniki, oświetlenie i zatoka autobusowa.
Katowicki samorząd akcentuje, że tamtejsza sieć rowerowa stale się powiększa. Obecnie trwa budowa niemal 1-kilometrowego odcinka połączenia rowerowego wzdłuż ul. Morawa – między ul. Sosnowiecką a ul. Brynicy (za ok. 3,7 mln zł, planowo do końca br.).
Z kolei na odcinku pomiędzy ul. Brynowską i ul. Parkową powstaje infrastruktura pieszo-rowerowa - za niespełna 0,5 mln zł, do końca sierpnia br.
Budowa dróg rowerowych wzdłuż ul. Francuskiej oraz wzdłuż ul. Morawa jest dofinansowana środkami unijnymi programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego (FESL), rozdzielanymi w procedurze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Chodzi o działanie FESL.03.02 „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska - ZIT”.
Miasto przekazało, że w 2024 r. inwestycje w infrastrukturę rowerową miały łączną wartość ponad 29 mln zł, co pozwoliło zwiększyć jej długość o 12 km. Obecnie katowicka sieć połączeń rowerowych przekracza już - według miasta - 200 km, a prowadzone inwestycje koncentrują się na łączeniu istniejących odcinków. (PAP)
mtb/ pad/
