Katowice z umową na dofinansowanie dla budowy węzła przesiadkowego przy św. Jana
Nowy węzeł będzie obsługiwać zarówno połączenia tramwajowe, jak i autobusowe. Projekt zakłada budowę dwóch zintegrowanych peronów tramwajowo-autobusowych po stronie wschodniej i zachodniej istniejącego torowiska tramwajowego oraz 12 stanowisk do parkowania rowerów. Węzeł będzie wyposażony w funkcję „Bike & Ride”, dzięki czemu podróżni będą mogli wygodnie łączyć transport rowerowy z komunikacją miejską. Powstanie również droga rowerowa, która wkomponuje się w istniejący ciąg między ulicami Wojewódzką i Dworcową. Dzięki projektowanemu przez PKP PLK tunelowi z wyjściem na teren węzła, podróżni zyskają możliwość bezpośredniego dojścia do peronów kolejowych stacji Katowice.W ubiegłym roku w Katowicach rozpoczęła się realizacja projektu modernizacji linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin-Katowice Piotrowice. Ta inwestycja realizowana przez PKP PLK S.A. pozwoli m.in. na oddzielenie ruchu lokalnego od ogólnopolskiego. Dzięki niej dla mieszkanek i mieszkańców naszego miasta zwiększy się dostęp do kolei, będzie mogło kursować też więcej pociągów oraz wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków kolejowych – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic Przy okazji tej dużej kolejowej inwestycji miasto, współpracując z PKP PLK zamierza wybudować nowy węzeł przesiadkowy. Będzie się on znajdował pod wiaduktem w ciągu ul. św. Jana i będzie pozwalał na szybką przesiadkę z pociągu na rower, tramwaj lub autobus – dodaje prezydent.
Nowe wiadukty kolejowe pełnić będą jednocześnie funkcję zadaszenia węzła, zapewniając ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Inwestycja zostanie wyposażona w energooszczędne oświetlenie LED oraz system kompleksowego monitoringu wizyjnego, zwiększający bezpieczeństwo podróżnych. Przewidziano także dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz montaż elementów małej architektury – m.in. ławek i koszy na śmieci.
Termin rozpoczęcia inwestycji będzie uzależniony od postępów prac prowadzonych przez PKP PLK S.A., jednak powinna się ona zakończyć najpóźniej w 2029 r. Realizacja tego typu inwestycji to element długofalowej strategii Katowic, która zakłada tworzenie spójnego i ekologicznego systemu transportu miejskiego, odpowiadającego na potrzeby mieszkańców i wpisującego się w cele zrównoważonego rozwoju.W ramach zadania planowana jest również korekta układu drogowego wraz z dostosowaniem do nowych funkcji komunikacyjnych oraz rozbudowa sygnalizacji świetlnej. Po przebudowie autobusy i tramwaje będą zatrzymywać się na wydzielonych dla nich pasach ruchu przy peronach, które zostaną zlokalizowane pod wiaduktami kolejowymi. Dla pozostałych pojazdów pozostanie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku – wyjaśnia Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice. W ramach inwestycji przebudowany zostanie również układ odwodnienia ulicy.
Szacunkowa wartość realizacji tej inwestycji to blisko 7,5 mln zł. Katowice uzyskały dofinansowanie z Unii Europejskiej dla tej inwestycji w kwocie ponad 5 mln zł na realizację projektu: Mobilna Metropolia - Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – „Węzeł Św. Jana”. Podmiotem realizującym projekt będzie spółka Katowickie Inwestycje S.A. Dofinansowanie będzie pochodziło z programu: Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 – 2027 (Fundusz Spójności), priorytet: FENX.03 Transport miejski, działanie: FENX 03.01 Transport miejski.