Jeszcze w tym roku przetarg na dokończenie trasy N-S na południe
Wcześniej trzeba m.in. zaktualizować kosztorys zaprojektowanej już pewien czas temu inwestycji.
W Rudzie Śląskiej od ponad dekady powstaje dwujezdniowa, w większości bezkolizyjna trasa N-S, która - w bliższej perspektywie - ma dać nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 925 na odcinku od Drogowej Trasy Średnicowej (DW902) do węzła z autostradą A4. Obecnie brakuje odcinka od ul. Bielszowickiej do autostradowego węzła.
W ostatnich tygodniach rudzki samorząd na projekt „Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej od ul. Bielszowickiej do autostrady A4” o szacunkowej wartości 266,7 mln zł otrzymał 203,6 mln zł dotacji z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27 (FE SL). Był to efekt rozstrzygnięcia konkursu z działania 4.1 FE SL.
Pytany we wtorek przez PAP o perspektywę dokończenia trasy do autostrady A4 Pierończyk odpowiedział: „myślę, że w tym roku będziemy ogłaszali przetarg”. „Jestem jeszcze przed rozmową z wydziałem dróg, który tym będzie się zajmował, ale myślę, że w tym roku zaczniemy” - zaznaczył.
„Dokumentacja jest gotowa i kwestia jest taka, że trzy miesiące przed przetargiem musimy mieć aktualny kosztorys. Więc to trzeba zrobić” - dodał Pierończyk. Wyraził też nadzieję na zwiększenie wartości dofinansowania przedsięwzięcia.
Rozstrzygając konkurs z działania 4.1 FE SL urząd marszałkowski woj. śląskiego zastrzegł bowiem, że z uwagi na limit środków w naborze rudzki projekt został wybrany do dofinansowania z obniżonym dofinansowaniem. „Ostateczna wartość dofinansowania zostanie określona w umowie na podstawie limitu środków dostępnych w momencie jej podpisania” - wskazali urzędnicy marszałka.
„Marszałek ma pewne możliwości przesuwania środków - więc może dostaniemy trochę więcej, co by nam też ułatwiło ogłoszenie przetargu” - powiedział we wtorek Pierończyk. „Ten odcinek jest dość wymagający, ponieważ będzie na nim długi wiadukt” - przypomniał prezydent miasta.
Oddany do użytku w styczniu 2013 r. pierwszy odcinek N-S liczył ok. 1 km. Wiedzie on od węzła trasy DTŚ do węzła z rudzką ul. 1 Maja. W II etapie prac w sierpniu 2016 r. otwarto ponadkilometrowy odcinek od ul. 1 Maja do ul. Bukowej wraz z węzłem z tą ulicą i jej przedłużeniem do ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice. W III etapie, we wrześniu 2018 r., otwarto liczący 1,4 km fragment od ul. Bukowej do ul. Kokota. W IV etapie zaplanowano odcinek od ul. Kokota do węzła autostrady A4.
W lipcu 2021 r. podpisano jednak wartą 95 mln zł brutto umowę na pierwszy fragment etapu IV. Wcześniej, w październiku 2018 r., unieważniono przetarg na budowę całego czwartego etapu po otrzymaniu zbyt drogich ofert. Wydzielono wówczas z niego liczącą 1 km część drogi między ul. Kokota i ul. Bielszowicką z jej węzłem, która została zrealizowana przez firmę Drogopol-ZW za 95 mln zł – podobnie jak wszystkie wcześniejsze odcinki, przy wsparciu unijnym na poziomie 85 proc. Ta inwestycja została otwarta we wrześniu 2023 r.
Miasto zaczęło też już budować trasę N-S również w kierunku północnym - od Drogowej Trasy Średnicowej do granicy z Bytomiem. W lipcu 2023 r. rudzki samorząd podpisał z firmą Drogopol wartą 60,5 mln zł umowę na budowę 600 m trasy do ul. Magazynowej, budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku 400 m. Powstać mają też: kanalizacja, chodniki, droga rowerowa oraz oświetlenie.
Zakładany czas realizacji inwestycji to 20 miesięcy od podpisania umowy (bez okresu zimowego, od 15 grudnia do 15 marca). Miasto otrzymało na ten projekt 57,4 mln zł dotacji z drugiej edycji Programu Inwestycji Strategicznych.
Docelowy projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.
Lokalny samorząd, przedłużając trasę N-S na północ, chce m.in. odciążyć w ten sposób ul. Karola Goduli, będącą częścią drogi wojewódzkiej nr 925. Pod tym kątem uzyskał też pod koniec 2021 r. zapewnienie 100 mln zł z puli Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) na projekty zakładające budowę obwodnic miast w ciągu dróg wojewódzkich, a także w październiku ub. roku 250 mln zł dotacji w VII naborze Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.
Budowa zasadniczego przebiegu trasy N-S, zaprojektowanej jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o prędkości projektowej 70 km/h, pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka rudzkiej ul. 1 Maja, pomiędzy A4 i DTŚ przebiegającego na prawie całej długości w zwartej zabudowie. Ul. 1 Maja wiedzie obecnie droga wojewódzka nr 925.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ huw/
