Gliwice planują budowę czterech nowych węzłów przesiadkowych
W grudniu 2022 r. w Gliwicach otwarto Centrum Przesiadkowe na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie głównego gliwickiego dworca kolejowego. Jedna z większych takich inwestycja na południu kraju połączyła transport koleją i autobusami kosztem ok. 200 mln zł, z czego 130 mln zł pochodziło ze środków europejskich poprzedniej perspektywy.
O kolejnych czterech przygotowywanych inwestycjach przesiadkowych, o mniejszej skali, choć w większej liczbie, poinformował w swoim wtorkowym popołudniowym biuletynie gliwicki magistrat. Mają one znaleźć się: przy przebudowywanej stacji kolejowej w Łabędach, przy planowanym przystanku kolejowym Kopernik, przy ul. Pszczyńskiej w Trynku - w pobliżu gliwickiej Areny i przy ul. Kozielskiej w Brzezince.
Inwestycje w założeniu mają zostać dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Miasto latem złożyło wnioski do projektu „Mobilna Metropolia” (priorytet 3.1 transport miejski w programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–27). Obecnie wszystkie te wnioski znajdują się w fazie oceny.
Jak poinformował we wtorek magistrat, dwie pierwsze inwestycje wiążą się z trwającą już, zamówioną w listopadzie ub. roku przez spółkę PKP PLK za ponad 500 mln zł modernizacją stacji kolejowej Gliwice – Łabędy. Perspektywa wykonania kolejowych prac to 2028 r.
Już przed laty, na etapie ich planowania, gliwicki samorząd przygotował przebudową lokalnego układu drogowego w Łabędach, w rejonie przeprojektowanej stacji kolejowej. Prace, które miasto zamówiło w lipcu br. za blisko 40 mln zł, obejmują też zatoki dla autobusów, parkingi park&ride i bike&ride czy nowe połączenia rowerowe.
Do 2028 r. spółka PLK w ramach prac w Łabędach ma też wybudować nowy przystanek kolejowy Gliwice Kopernik, w rejonie estakady drogowej Jana Heweliusza. W jego sąsiedztwie miasto chce urządzić węzeł przesiadkowy m.in. z parkingiem na ponad 120 samochodów, zielenią i np. aranżacją przestrzeni nawiązującą do patronów miejsca.
Następny miejski węzeł przesiadkowy przewidziano po przeciwnej stronie miasta, przy skrzyżowaniu ul. Pszczyńskiej i Kopalnianej, niedaleko Politechniki Śląskiej i hali PreZero Arena Gliwice. Ma on docelowo zostać połączony z przystankami autobusowymi przy ul. Pszczyńskiej i Kujawskiej. Przewidziano m.in. niewielki parking. W lipcu br. trwała procedura pozyskania pozwolenia na tę budowę.
Czwarty węzeł, przy ul. Kozielskiej w dzielnicy Brzezinka, miałby powstać w miejscu istniejącej pętli autobusowej. Założono budowę dwóch przystanków, dwóch miejsc postojowych dla autobusów i kilku miejsc parkingowych dla samochodów. Miasto uzależnia realizację tego zadania od pozyskania środków z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.(PAP)
mtb/ drag/