Gliwice mają siedem ofert na przebudowę dróg towarzyszącą modernizacji stacji Łabędy
Jak przekazał w swoim środowym biuletynie gliwicki samorząd, najniższa oferta na towarzyszącą kolejowej inwestycji przebudowę dróg opiewa na nieco ponad 39 mln zł (Eurovia Polska), natomiast najwyższa sięga prawie 47 mln zł (spółka Hucz z Boronowa).
W efekcie umowy PKP PLK z firmą Trakcja w ciągu 50 miesięcy przebudowana ma zostać stacja Gliwice Łabędy oraz odtworzone połączenie z nią zmodernizowanej w poprzednich latach stacji towarowej Gliwice Port. Zmieniony zostanie układ torów i peronów na stacji w Łabędach. Przy okazji powstanie nowy przystanek w rejonie gliwickiej estakady Heweliusza, o nazwie Gliwice Kopernik.
Pracom prowadzonym przez kolejarzy w obrębie stacji Gliwice Łabędy towarzyszyć ma rozbudowa układu drogowego w sąsiedztwie łabędzkiego dworca (u zbiegu ul. Przyszowskiej, Wolności, Strzelców Bytomskich i Głównej) oraz na fragmencie ul. Staromiejskiej w rejonie wiaduktu przy śluzie.
Ze względu na zmianę układu torowego stacji Gliwice Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Staromiejską, nad którym znajduje się peron nr 1 stacji, zaplanowano rozbiórkę tego peronu i budowę nowego, ok. 150 m dalej, w kierunku stacji Taciszów.
Zgodnie z uzgodnionymi przez PKP PLK i miasto planami, wiadukt kolejowy w rejonie Kanału Gliwickiego w ciągu ul. Staromiejskiej zostanie przebudowany, a kolejny pobliski wiadukt w ciągu ul. Głównej - wyburzony. Zlikwidowany zostanie też przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.
W zamian zaplanowano budowę pod nowym dwuprzęsłowym wiaduktem kolejowym ronda turbinowego, do którego zostanie dostosowany przylegający układ ulic Strzelców Bytomskich, Głównej i Przyszowskiej. Przewidziano nowe zatoki autobusowe, przystanki, chodniki, drogi rowerowe i dojścia do peronów oraz oświetlenie i zagospodarowanie zieleni.
Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach ogłosił przetarg na miejską część prac w kwietniu br., dysponując już od stycznia br. decyzją zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Inwestycję początkowo oszacowano na ok. 80 mln zł, a rozpoczęcie prac wstępnie założono na połowę 2024 r. Ich termin to 42 miesiące od daty podpisania umowy.
Roboty budowlane mają być prowadzone w ścisłej koordynacji z inwestycją kolejową. Przedmiotem zamówienia PKP PLK jest przebudowa stacji Gliwice Łabędy oraz szlaków stycznych, tj. Gliwice Łabędy – Taciszów, Gliwice Łabędy - Pyskowice, Gliwice Łabędy - Szobiszowice (linii kolejowych nr 135, 137, 167 i 168).
Gliwice Łabędy to stacja węzłowa, na której łączą się dwutorowe szlaki z Pyskowic (LK135), z Taciszowa (LK137) i dwa dwutorowe szlaki od strony Gliwic (LK137 i LK168). Przewidziano też budowę nowego toru łączącego stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port (LK167).
PKP PLK zamówiły zaprojektowanie tej inwestycji w 2019 r. W tym samym roku gliwicki samorząd zamówił projekt budowy w Łabędach nowego ronda i przebudowy układu komunikacyjnego pod kątem dojazdu do stacji Łabędy.
Władze Gliwic akcentują, że od lat zabiegają o szersze wykorzystanie kolei w miejskim transporcie publicznym. W efekcie uzgodnień miasta i PLK, kolejowa spółka zbuduje przystanek kolejowy w rejonie estakady Heweliusza pod nazwą Gliwice Kopernik. Miasto zrealizuje tam tzw. infrastrukturę towarzyszącą, m.in. parkingi.(PAP)
mtb/ mick/
