GDDKiA zamówiła budowę drugiej części obwodnicy Zawiercia w ciągu DK78
O podpisaniu umowy poinformowano w poniedziałek wieczorem w newsletterze Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. W przetargu na realizację tego odcinka w maju br. GDDKiA wybrała ofertę złożoną przez firmę Polaqua z Piaseczna.
Zamówiona w poniedziałek inwestycja jest kontynuacją budowanej od marca 2022 r. pierwszej części obwodnicy Poręby i Zawiercia, która powinna być gotowa w kwietniu 2025 r. Dalszy przebieg dwujezdniowej obwodnicy będzie miał początek na budowanym w pierwszym etapie obwodnicy węźle Kromołów, a zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach budowy sąsiedniej obwodnicy Kroczyc.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zamówiona w poniedziałek inwestycja powinna zostać ukończona w 28 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Oznacza to, że droga powinna zostać udostępniona w marcu 2028 r.
Druga część obwodnicy Poręby i Zawiercia powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) do 2030 r. jako zadanie kontynuowane z poprzedniego programu na lata 2014-23. Wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację tej inwestycji drogowej (ZRID) 12 stycznia br.
Umowę na budowę pierwszej części południowej obwodnicy Poręby i Zawiercia (w trybie projektuj i buduj) podpisano w grudniu 2019 r. Pierwotny termin zakończenia budowy blisko 17-kilometrowego dwujezdniowego odcinka DK78 przypadał w kwietniu 2023 r., jednak w kolejnych aneksach do umowy wydłużano go, obecnie do 25 kwietnia 2025 r.
Jak wynika z informacji GDDKiA, powodem stało się późniejsze niż zakładano uzyskanie decyzji o zgodzie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a także brak pełnego dostępu do placu budowy, co miało wynikać z opóźnienia wycinki terenów leśnych będących w zarządzie Lasów Państwowych.
Powstające południowe obejście Zawiercia (i sąsiedniej Poręby) o łącznej długości 24,3 km ma być nowym, dwujezdniowym przebiegiem DK78, zaczynającym się przy zbudowanej w poprzednich latach dwujezdniowej obwodnicy Siewierza. Za Zawierciem DK78 przejdzie w przygotowywane w programie budowy 100 obwodnic trzy nowe jednojezdniowe odcinki (i jeden planowany do przebudowy), do granicy z woj. świętokrzyskim.
Projekt i budowę dłuższego, zachodniego fragmentu południowej obwodnicy Zawiercia – o długości 16,7 km, wraz m.in. z węzłem Kuźnica – GDDKiA zamówiła za 414,7 mln zł u konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Budowa w terenie trwa od marca 2022 r.
W sierpniu 2022 r. GDDKiA przekazała, że inwestycja związana z budową głównej części południowej obwodnicy Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 otrzymała unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w wysokości ok. 215,8 mln zł.
Od końca czerwca 2024 r. inwestycja pn.: "Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78" faza II, jest objęta dofinansowaniem z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27 (w tzw. działaniu FENX.05.03. Drogi i bezpieczeństwo ruchu drogowego).
Dla krótszego, wschodniego odcinka Zawiercia (ponad 7,6 km) umowę na wykonanie dokumentacji projektowej podpisano w styczniu 2020 r. Projekt budowlany został ukończony w październiku 2021 r. W przetargu na realizację GDDKiA wybrała ofertę złożoną przez firmę Polaqua z Piaseczna za ponad 234 mln zł w maju br.
Na docelowym wschodnim końcu południowa obwodnica Zawiercia ma przejść bezpośrednio w jednojezdniowe obwodnice miejscowości Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny i Goleniowy. Na obwodnicę Kroczyc podpisano już umowę, dla obwodnicy Pradeł wybrano wykonawcę (w obu przypadkach to NDI).
Wojewoda śląski proceduje wniosek o decyzję ZRID dla obwodnicy Szczekocin i Goleniów, której początek ma znajdować się w Zawadzie Pilickiej, a koniec w miejscowości Moskorzew na terenie woj. świętokrzyskiego. Projektanci pracują też nad dokumentacją rozbudowy odcinka DK78 Pradła – Irządze (do Zawady Pilickiej).
W efekcie tych wszystkich działań GDDKiA przebuduje lub wybuduje w nowym śladzie całość liczącego prawie 55 km przebiegu DK78 we wschodniej części woj. śląskiego - od obwodnicy Siewierza do woj. świętokrzyskiego.
DK78 na tym odcinku prowadzi z Górnego Śląska w kierunku Kielc. Między Tarnowskimi Górami i Siewierzem przebiega w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także węzła A1 i trasy S1 wiodącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. (PAP)
mtb/ drag/