Dobiega końca budowa przedłużenia ul. Mickiewicza w centrum
Jest to jedna z sześciu inwestycji drogowych, zamówionych w kwietniu ub. roku, które kosztem ponad 148 mln zł mają poprawić obsługę komunikacyjną katowickich terenów mieszkaniowych i usługowych. Prace te z terminem niespełna dwóch lat wykonuje Budimex.
Cała inwestycja uzyskała dofinansowanie prawie 86 mln zł z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych, a 30 mln zł z rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, stąd miasto płaci ze swego budżetu niespełna 32 mln zł.
Jak wynika z informacji katowickiego magistratu, na budowie przedłużenia ul. Mickiewicza, które ma m.in. poprawić komunikację wokół zbudowanego w pobliżu kompleksu biurowo-mieszkalnego, w poniedziałek 7 października na ul. Grundmanna, do której doprowadzone zostanie nowe połączenie, kierowcom oddane zostaną na całej szerokości obie jezdnie (w ostatnich miesiącach przejazd był możliwy po jednym pasie tylko jedną z nich).
Ponadto zostanie przywrócony skręt w lewo, w ul. Opolską, dla nadjeżdżających od Drogowej Trasy Średnicowej. Przestanie również obowiązywać nakaz jazdy w prawo dla kierowców, którzy chcieli włączyć się w ul. Grundmanna z ul. Opolskiej.
Dwa dni później, 9 października zostanie uruchomiona sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Grundmanna i ul. Mickiewicza.
Wykonawcy pozostaną wówczas działania na powstającym łączniku, m.in. prace na nowym obiekcie mostowym, prace sieciowe w skrzyżowaniu ul. Mickiewicza z ul. Dąbrówki czy wyburzenie dotychczasowego dojazdu do bazy PKM (autobusy będą korzystały z nowego łącznika). Cała inwestycja ma zostać oddana w grudniu br.
Pozostałe części tego zamówienia to m.in. nowy układ drogowy w rejonie ul. Tysiąclecia 88 na osiedlu Tysiąclecia, jednym z największych w Polsce, który m.in. usprawni dojazd do podstacji Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego (główne roboty tam już się zakończyły).
W rejonie tzw. Strefy Kultury przy centrum powstaje nowe połączenie dzielnicy Bogucice z al. Roździeńskiego: poprzez przedłużenie ul. Dobrowolskiego do ul. Katowickiej z rondem u ich zbiegu, a także nowy odcinek ul. Mieroszewskiego – od skrzyżowania z ul. Bończyka do nowego przedłużenia ul. Dobrowolskiego.
Ponadto zamówienie obejmuje: przygotowanie terenów pod budownictwo mieszkaniowe przy ul. Gospodarczej oraz w rejonie ul. Korczaka i ul. Deszczowej, a także budowę układu drogowego w rejonie ul. Kalinowej i Wilczewskiego. Inwestycje mają obejmować rozwiązania dla kierowców samochodów, komunikacji miejskiej, pieszych oraz rowerzystów.
Samorząd Katowic po zakończeniu w poprzednich latach dużych inwestycji drogowych w postaci budowy nowych węzłów przelotowych tras w dzielnicach Giszowiec i Piotrowice - koncentruje się teraz na mniejszych zadaniach tego typu. Jednym z nich jest przedłużenie ul. Bocheńskiego do południowych dzielnic miasta (na etapie pozyskiwania dokumentacji projektowej; z perspektywą realizacji ok. 2028 r.).(PAP)
mtb/ agz/