Do końca 2025 r. remont peronów stacji Mysłowice
"Dla wygodniejszych podróży z Mysłowic w stronę Katowic czy Krakowa przebudujemy perony i odnowimy przejście podziemne na stacji. To planowane efekty podpisanej w listopadzie umowy o wartości 14 mln zł" - poinformowały PKP PLK w rozesłanym w poniedziałek podsumowaniu tegorocznych działań przedsiębiorstwa w woj. śląskim.
Jak wynika z informacji na platformie przetargowej PKP PLK, chodzi o zaprojektowanie i wykonanie robót dotyczących peronu nr 2 i 3 wraz z przejściem pod torami na stacji Mysłowice na linii kolejowej nr 138. Prace budowlane mają ruszyć na przełomie I i II kw. 2025 r., po wykonaniu dokumentacji, a wszystkie roboty na stacji Mysłowice - zakończyć się do końca 2025 r.
Zamówiony projekt ma trzy etapy: podniesienie peronów nr 2 i 3 do wysokości 55 cm z budową szybów panoramicznych i zabudową dźwigów osobowych od strony stacji Katowice, rewitalizację wiat i wykonanie nowej nawierzchni peronów, z zabudową małej architektury, informacji pasażerskiej i monitoringu, a także rewitalizację przejścia pod torami.
PLK w dokumentacji przetargowej wskazują, że oba przewidziane do przebudowy perony są dwukrawędziowe, niskie (35 cm), o długości 285 m i 295, ze stalowymi wiatami z deskowanym poszyciem krytym papą. Perony łączy przejście pod torami z 1920 r., będące też pieszym ciągiem między głównymi mysłowickimi ulicami: Oświęcimską i Powstańców.
"W części należącej do miasta (od ul. Oświęcimskiej) przejście zostało podane rewitalizacji wraz z dostosowaniem obiektu dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Część należąca do PKP PLK wygląda bardzo nieestetyczne w stosunku do miejskiej części (…). Przejście nie jest wyposażone w urządzania do transportu pionowego" - napisał w specyfikacji zarządca kolejowej infrastruktury.
Zastrzegł, że wiaty na peronach 1, 2, 3 Mysłowice - o nitowanej konstrukcji - są uwzględnione w wykazie zabytków nieruchomych, wyznaczonych przez Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Katowicach do ujęcia w gminnej ewidencji zabytków. PLK zapewniły o rewitalizacji wiat w uzgodnieniu ze śląskim konserwatorem zabytków.
Zgodnie z informacją PLK zadanie „Rewitalizacja wiat sektorowych na peronie nr 2 i 3 oraz przejścia pod torami w km 22,981 LK138 w stacji Mysłowice wraz z robotami towarzyszącymi”, to część projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej – etap II”, ujętego w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 r. (z perspektywą do 2032 r.). Finansowanie to środki budżetowe.
W 2022 r. mysłowicki samorząd zakończył remont dworca autobusowego wraz z częścią przejścia podziemnego przy dworcu kolejowym od strony ul. Oświęcimskiej. Powstały tam nowe: zadaszenia, wiaty rowerowe czy oświetlenie. W przejściu podziemnym pojawiły się ruchome schody, winda, czy platforma dla osób niepełnosprawnych.
W tym roku PLK zakończyły już prace na peronie 1 mysłowickiej stacji - w zakresie podobnym, w jakim teraz są zamawiane dla peronów 2 i 3 (choć np. tamtejsza wiata jest znacznie krótsza). Tamto zamówienie objęło też m.in. wymianę toru i naprawę krawędzi peronowej.
Do końca br. PLK przewidziały też prace na stacji Mysłowice Brzezinka, na linii kolejowej Katowice - Oświęcim. Obejmują one: przebudowę wiaduktu kolejowego ul. Dworcowej i peronu na stacji - z całym wyposażeniem. Między oboma obiektami zaprojektowano windę.
W poniedziałek PLK poinformowały ponadto, że w przyszłym roku zamierzają oddać nowe parkingi przy kolei w 13 miejscowościach w regionie: Dąbrowie Górniczej Gołonogu, Będzinie Ksawerze, Siewierzu, Pyrzowicach Lotnisku, Porębie, Blachowni, Częstochowie Gnaszynie, Koszęcinie, Rusinowicach, Turowie, Teklinowie, Jackowie i Kusiętach Nowych. (PAP)
mtb/ mmu/