Będzie wzajemne honorowanie biletów w czasie przebudowy węzła katowickiego
Chodzi o rozpoczętą już realizację zamówienia w ramach większego przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych, dotyczącego przebudowy połączenia od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie GZM zakładana jest rozbudowa linii z najczęściej dwóch do co najmniej czterech torów.
W Katowicach (na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice) prace obejmą m.in. zburzenie i budowę 13 wiaduktów kolejowo-drogowych oraz gruntowną przebudowę jednego. Wszystkie wiadukty na tym połączeniu mają być w związku z tym na różnych etapach prac zamykane. Utrudnienia będą tak po stronie kolei, jak i komunikacji miejskiej.
W sprawozdaniu z prac zarządu GZM na pierwszej powakacyjnej sesji Zgromadzenia Metropolii Karolczak poinformował m.in., że „w związku z ograniczoną dostępnością publicznego transportu zbiorowego, co jest związane z rozpoczętą przebudową katowickiego węzła kolejowego oraz w celu ograniczenia utrudnień w podróżowaniu, Koleje Śląskie, PKP Intercity oraz GZM, przy udziale Zarządu Transportu Metropolitalnego wyraziły wolę współpracy”. "Ma ona polegać na działaniach zmierzających do zapewnienia wzajemnego honorowania biletów w środkach publicznego transportu zbiorowego"– wyjaśnił Karolczak.
"Będzie się bardzo dużo działo na węźle katowickim. Jest to nasza przyszłość jeśli chodzi o transport, możliwości wdrożenia rozwiązań transportu kolejowego metropolitalnego, ale najbliższe lata w tym zakresie będą bardzo ciężkie - i w tym zakresie wydaje się, że to jest jedno z tych działań, które powinniśmy podjąć" – uzasadnił przewodniczący zarządu GZM.
Przedstawiciele GZM już wcześniej sygnalizowali, że w czasie przebudowy i zamknięć wiaduktów utrzymana ma zostać liczba połączeń sprzed przebudowy - każda linia autobusowa będzie jeździła z tą samą częstotliwością. Tam, gdzie będzie konieczność przejścia przez tory, będą proponowane objazdy, natomiast część linii skróci swój bieg – głównie chodzi o okolice dworca w Katowicach i centrum przesiadkowego Sądowa – do Placu Andrzeja.
W zakresie zmian taryfowych GZM ogłosiła już, że w przypadku biletów pakietowych, które są biletami jednorazowymi, będą one honorowane również na liniach, które przed przebudową jeździły w dalszym przebiegu. Ważność biletów papierowych, które są czasowe – będzie wydłużana o czas potrzebny na przesiadkę i kontynuowanie podróży.
W środę Zarząd Transport Metropolitalnego poinformował, że od 25 września uruchomi też nową linię tymczasową Z210, która dowiezie pasażerów os. Paderewskiego (korzystających z wiaduktu przy ul. Granicznej) do ul. Sądowej – z częstotliwością co 20 min. w szczycie i 30 min. poza nim.
Podpisany na początku kwietnia br. kontrakt PKP PLK z konsorcjum Torpol-Intop za 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto) jest jednym z największych w historii polskiej kolei. Obejmuje m.in. rozbudowę w ciągu ponad czterech lat połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę stacji Katowice, remonty istniejących stacji przystanków i budowę nowych.
W Katowicach obecnie trwają także inne prace wpływające na komunikację w mieście i regionie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła rozbiórkę wiaduktów ul. Bohaterów Monte Cassino, co przełożyło się na zwężenia przebiegającej poniżej trasy S86 w kierunku Zagłębia Dąbrowskiego. Tworzą się tam długie korki, sięgające głównej osi komunikacyjnej regionu - Drogowej Trasy Średnicowej (DW902).
mtb/ aop/