500 ubytków już załatanych, ale katowicki MZUiM walczy dalej!
Które ulice są priorytetowe?
Pracownicy katowickiego MZUiM na bieżąco kontrolują stan dróg i wyznaczając te, które najpilniej potrzebują naprawy. Sprawdzają także zgłoszenia przekazywane przez mieszkańców. Priorytetem są te ulice, na których ubytki znajdują się np. w śladzie kół, posiadają ostre krawędzie i stanowią zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego, a także główne arterie komunikacyjne Katowic oraz ulice, które są trasami autobusów komunikacji miejskiej.
Nawierzchnie jezdni nie lubią przymrozków!Ulice, na których realizowane są aktualnie naprawy nawierzchni oraz te, na których takie naprawy wykonywane będą w najbliższym czasie, wskazują pracownicy katowickiego MZUiM na podstawie regularnie prowadzonych kontroli. Jednocześnie przy ustalaniu kolejności napraw brane są pod uwagę zgłoszenia mieszkańców, zarówno te telefoniczne, jak i mailowe. Dzięki temu możemy jeszcze lepiej koordynować pozimowe prace utrzymaniowe na terenie miasta – tłumaczy Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach.
Wahania temperatur i zamarzająca w szczelinach nawierzchni woda „rozsadzająca” asfalt - to główne powody uszkodzeń na ulicach Katowic. Wbrew pozorom bowiem, to nie tylko mrozy są groźne dla nawierzchni jezdni. Wahania temperatury - zwłaszcza gdy dzień zaczyna się od kilku stopni powyżej zera, a wieczorem następuje przymrozek - są szczególnie szkodliwe. To właśnie tzw. "przejście przez zero" sprawia, że woda, dostając się do szczelin w nawierzchni, zmienia swoją objętość poprzez zamarzanie i ponowne rozmarzanie. Efektem tego procesu są liczne spękania i uszkodzenia na drodze. W ten sposób w krótkim czasie mogą powstać nawet bardzo rozległe wyrwy.
Jak MZUiM naprawia ubytki w jezdniach?
Podjęcie działań polegających na likwidowaniu ubytków drogowych możliwe jest dzięki stabilniejszej pogodzie. Jeśli warunki atmosferyczne są odpowiednie, a temperatura wynosi powyżej 0 st. C (najlepiej 5 st. C i więcej), prace naprawcze są prowadzone z użyciem mieszanek mineralno-asfaltowych "wbudowywanych na ciepło". Jeśli jednak temperatura spada poniżej zera, wtedy stosowana jest metoda łatania "na zimno".
Jak tłumaczy katowicki zarządca dróg – gdy pogoda będzie sprzyjać, drogowcy wrócą w miejsca załatane „na zimno”, by naprawić uszkodzenie w sposób bardziej trwały, czyli "na ciepło", a w niektórych przypadkach np. metodą nakładkową. Kompleksowe naprawy, do których stosowana jest technologia wyłącznie „na ciepło", rozpoczną się na większą skalę, kiedy zakończą się minusowe temperatury, czyli wiosną.
Każdy z nas może zgłosić zauważony ubytek
Konieczności naprawy nawierzchni można zgłosić telefonicznie pod numerem tel.: 32 256 60 85, mailowo na adres: mzum@mzum.katowice.plPo każdym sezonie zimowym podejmujemy działania związane z naprawą nawierzchni dróg. Pojawienie się kolejnych ubytków jest nieuniknione. Prosimy kierowców o wyrozumiałość, gdy widzą na drodze pojazdy MZUiM, które prowadzą prace. Mamy świadomość, że każdemu zależy na czasie, ale by przeprowadzić naprawy musimy niestety w danym miejscu spowodować to spowolnienie ruchu – tłumaczy Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach.
Nie tylko naprawy, ale także duże remonty
Katowickie służby nie ograniczają się jedynie do usuwania uszkodzeń po zimie. Przeprowadzają także inne ważne inwestycje, z których korzystamy zarówno jako kierowcy, rowerzyści i piesi. Obecnie prowadzone są działania dotyczące m.in. remontu przejścia podziemnego w ciągu ul. Ludwika Solskiego, zlokalizowanego pod DK 86 czy też budowy chodnika przy ul. Sowińskiego 35.