Śląskie/ Częściowa awaria nowego systemu obsługi biletów Transport GZM
W czwartek 28 września wyłączono system Śląskiej Karty Usług Publicznych - dotąd główny sposób obsługi płatności za komunikację miejską ZTM. System ŚKUP zastępuje nowe rozwiązanie pod nazwą Transport GZM. Aplikację pod tą nazwą i nowy portal klienta - wraz z nowym sposobem zakupu biletów przez skanowanie kodów – udostępniono pasażerom z początkiem sierpnia br. W ostatnich dniach dane ze starego systemu miały być przenoszone do nowego.
Jak napisano w poniedziałek w mediach społecznościowych GZM, dzień wcześniej - zgodnie z informacją wykonawcy systemu firmy Asseco Data Systems - doszło do awarii modułu AOZ (Aplikacja obsługi żądań) systemu. Moduł ten odpowiada za komunikację systemu centralnego z pojazdami i automatami biletowymi, terminalami w kioskach.
Zaznaczono, że w związku z awarią niedostępne mogą być dla pasażerów bilety pakietowe i podróż Start/Stop. Możliwe są również utrudnienia w realizacji transakcji w kioskach i automatach biletowych. "Pracujemy z wykonawcą nad usunięciem awarii. Będziemy informować pasażerów o wszelkich zmianach w tym procesie" – zapewnili przedstawiciele GZM.
Jak uściślili, w poniedziałek od rana część użytkowników aplikacji na systemie Android zgłasza problem z uruchomieniem aplikacji Transport GZM (aplikacja wyświetla ekran startowy i zgłasza błąd pobierania danych). W tej sytuacji ma pomagać ponowne zainstalowanie aplikacji.
"W związku z awarią AOZ nie będzie dziś możliwe pobranie Metrokart w automatach biletowych i kioskach. Można pobrać takie karty z Punktach Obsługi Pasażera, ale odradzamy wizyty w POP, gdyż mogą się one wiązać z dłuższym niż zwykle oczekiwaniem" – zastrzegła GZM.
Dodała, że w dalszym ciągu nie udało się wykonawcy przeprowadzić migracji biletów ze starych kart ŚKUP, do kont w Transport GZM założonych przed 1 października. Pasażerowie posiadający bilety na kartach ŚKUP powinni zabierać je ze sobą w podróż.
"Nasi kontrolerzy znają aktualną sytuację. Ich działania dziś skupiają się na udzielaniu pomocy i informacji pasażerom. Za wszystkie problemy przepraszamy naszych pasażerów i dziękujemy za wyrozumiałość" – zaznaczyli przedstawiciele GZM.
W ostatnich tygodniach przedstawiciele GZM i ZTM apelowali o zakładanie kont już w Transporcie GZM, aby do 1 października br. mogły być tam przeniesione dane pasażerów, bilety okresowe czy niewykorzystane pieniądze elektroniczne.
Jeżeli posiadaczom kont ŚKUP nie udało się tego zrobić do końca września, możliwe miało to być w pierwszych dniach października i później - wówczas dokonując migracji danych. Pieniądz elektroniczny, jeżeli nie został wydany, czy bilety okresowe mają już znajdować się w nowym systemie.
Od 1 października miała być też dostępna nowa oferta: Podróż Start/Stop, w której aplikacja sama nalicza opłatę za przejazd, wybierając najkorzystniejsze dla pasażera rozwiązanie. Pasażer, rozpoczynając podróż, ma tylko skanować w pojeździe kod QR lub wpisywał znajdujący się w nim odpowiedni kod.
Prace nad portalem i aplikacją Transport GZM trwają od wielu miesięcy. Pierwotnie uruchomienie tych rozwiązań zapowiadano na styczeń 2023 r.
Dotychczasowy system ŚKUP był zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. System ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców jako podatny na awarie, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny.
Przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania GZM ogłosiła w grudniu 2020 r. W połowie 2021 r. rozstrzygnęła postępowanie na Transport GZM, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy ŚKUP, firmy Asseco, za 122,8 mln zł brutto.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje komunikację miejską na swoim terenie poprzez własną jednostkę budżetową: Zarząd Transportu Metropolitalnego, który jest jednym z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce.
Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących wysyła 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7 tys. przystanków(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ maak/
