Rozpoczął się pilotaż edukacji klimatyczno-środowiskowej w województwie
Inicjatywa, nazwana Akademią Klimatyczno-Środowiskową, ma na celu przekazanie wiedzy oraz nowoczesnych metod nauczania o kryzysie klimatycznym – nie tylko na lekcjach przyrody, ale także j. polskiego, matematyki, religii czy wychowania fizycznego.
"Nie zamykamy się w ramach jednego przedmiotu. Zależy nam na tym, by nauczyciele wszystkich specjalności potrafili rozmawiać o klimacie i środowisku, by umieli zaangażować uczniów, także emocjonalnie i wartościowo" – podkreśliła dr Magdalena Ochwat z Uniwersytetu Śląskiego, współkoordynatorka projektu i członkini Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną.
W pilotażu bierze udział 80 nauczycieli z 20 szkół podstawowych z różnych części województwa – od Ustronia, przez Zabrze, po Katowice. Pracują w interdyscyplinarnych tandemach, mając za zadanie wypracować nowe metody pracy z uczniami. Spotkania w ramach Akademii zaplanowano do końca grudnia br., a ich zwieńczeniem będzie stworzenie otwartej platformy edukacyjnej dla wszystkich nauczycieli regionu.
Projekt powstaje przy wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Jak zaznaczył Mateusz Pindel, prezes WFOŚiGW w Katowicach, edukacja środowiskowa to inwestycja w przyszłość – zarówno pod względem społecznym, jak i zawodowym.
Program Akademii oparty jest na symbolice czterech żywiołów, które interpretowane są na nowo w kontekście zmian klimatycznych. Oprócz wykładów, uczestnicy wezmą udział w zajęciach terenowych, warsztatach metodycznych, a także wspólnie opracują scenariusze lekcji klimatycznych do różnych przedmiotów szkolnych.
"Chcemy wyjść poza mury szkoły – dosłownie i w przenośni. Pokażemy nauczycielom, jak prowadzić zajęcia w lesie, nad rzeką, w miejskiej przestrzeni. Będą poznawać takie metody jak kąpiele leśne, mozaiki klimatyczne, działania outdoorowe" – wyjaśniła dr Ochwat.
Projekt wspierany jest przez Śląską Kurator Oświaty Aleksandrę Dylę, która od początku zaangażowała się w jego rozwój.
"To była miłość od pierwszego wejrzenia. Od razu wiedzieliśmy, że musimy ten projekt zrealizować. Śląsk, jako region poprzemysłowy, potrzebuje zmiany paradygmatu – od węgla i hutnictwa do zrównoważonego korzystania z zasobów. To nie może być tylko kolejny przedmiot w szkole – to musi być część codziennego nauczania" – zaznaczyła kurator Dyla.
Rada klimatyczno-środowiskowa powołana przy kuratorium liczy blisko 30 osób i skupia przedstawicieli nauki, NGO-sów, szkół, a także lokalnych instytucji. Efektem jej rocznych prac jest m.in. opracowanie struktury Akademii oraz pozyskanie finansowania na realizację projektu.
Jak dodała kurator Dyla, zainteresowanie pilotażem znacznie przewyższyło oczekiwania – liczba zgłoszeń była kilkukrotnie wyższa niż możliwości programu. Organizatorzy liczą, że sukces tegorocznej edycji pozwoli na rozszerzenie projektu w kolejnych latach na wszystkie szkoły w regionie.
Jak podkreśliła kurator, wstępne opinie nauczycieli i uczniów są entuzjastyczne. Uczestnicy doceniają możliwość pracy zespołowej, praktycznego podejścia do problemów środowiskowych i realnego wpływu na świadomość młodzieży. Zgodnie z założeniem, projekt ma charakter międzypokoleniowy – dzieci mogą przekazywać zdobytą wiedzę rodzicom, budując wspólnie nową kulturę troski o środowisko.
"Zależy nam, żeby ta zmiana była trwała. Nie chodzi o jednorazowe działanie, ale o budowanie nowego sposobu myślenia – mniej konsumpcyjnego, bardziej ekologicznego i zrównoważonego" – podkreśliła dr Magdalena Ochwat.
Pilotaż edukacji klimatycznej na Śląsku ma również szansę stać się ogólnopolskim wzorem – Ministerstwo Edukacji Narodowej analizuje możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań w nowej podstawie programowej. (PAP)
jms/ mark/
