Kompendium wiedzy dla odbiorców energii elektrycznej
v16710666
Urząd Regulacji Energetyki przygotował poradnik dla odbiorców indywidualnych na temat funkcjonowania rynku energii elektrycznej i praw przysługujących konsumentom, tak aby mogli podejmować świadome decyzje o wyborze optymalnej dla nich oferty sprzedaży energii i zarządzać swoimi rachunkami.
REKLAMA
Sprzedaż i dystrybucja energii elektrycznej są realizowane przez dwa odrębne przedsiębiorstwa: sprzedawcę i dystrybutora. Dostarczanie energii elektrycznej odbywa się na podstawie jednej umowy kompleksowej albo dwóch odrębnych. W przypadku odrębnych umów konsument otrzymuje dwie faktury od dwóch różnych przedsiębiorstw, tzn. oddzielnie za sprzedaż i za usługi dystrybucji.
Obecnie w gospodarstwach domowych są zawierane tylko umowy kompleksowe na sprzedaż i dystrybucję łącznie. Na podstawie tej umowy sprzedawca dokonuje sprzedaży energii elektrycznej i zapewnia jej dostarczenie konsumentowi przez dystrybutora.
Najpopularniejszą formą umowy na zakup energii elektrycznej zawieranej przez odbiorców indywidualnych jest oferta taryfowana. W umowie tego typu cena energii elektrycznej jest zatwierdzana przez Prezesa URE.
Przedsiębiorstwa energetyczne mogą także oferować umowy nieregulowane (wolnorynkowe). Wówczas cena jest ustalana ze sprzedawcą energii, zgodnie z jego cennikami, i może zawierać dodatkowe opłaty handlowe lub usługi.
Zawsze czytaj umowy przed ich podpisaniem. Spokojnie zapoznaj się z ofertą i umową, zanim złożysz podpis pod dokumentami. Jeśli czegoś nie rozumiesz, dopytaj sprzedawcę.
Składowe rachunku za energię elektryczną
Oplata za towar:
Opłata za transport:
Niektórzy dystrybutorzy mają w swojej ofercie także liczniki przedpłatowe. W tym przypadku dopływ energii elektrycznej zostaje uruchomiony po wcześniejszym uiszczeniu z góry należności za porcję energii. Konsument ponosi jednocześnie opłaty stałe, niezależnie od tego, czy energia elektryczna jest pobierana.
Jeśli konsument uważa, że w rozliczeniach występują nieprawidłowości, powinien złożyć reklamację. Przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane do udzielenia odpowiedzi w terminie 14 dni.
Jeżeli reklamacja nie zostanie uwzględniona, odbiorca może wystąpić z wnioskiem o rozwiązanie sporu do koordynatora do spraw negocjacji działającego przy prezesie URE lub do sądu powszechnego. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, błędów w pomiarze lub odczycie, które spowodowały zawyżenie albo zaniżenie należności, sprzedawca lub dystrybutor dokonują korekty faktur.
Odbiorca wrażliwy energii elektrycznej
Konsument, któremu przyznano dodatek mieszkaniowy i który zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej, może złożyć wniosek o przyznanie dodatku energetycznego.
Wszystkie informacje można znaleźć na oficjalnej stronie Urzędu Regulacji Energetyki:
https://www.ure.gov.pl/pl/konsumenci/rachunki-pod-kontrola-konsumen
Obecnie w gospodarstwach domowych są zawierane tylko umowy kompleksowe na sprzedaż i dystrybucję łącznie. Na podstawie tej umowy sprzedawca dokonuje sprzedaży energii elektrycznej i zapewnia jej dostarczenie konsumentowi przez dystrybutora.
Najpopularniejszą formą umowy na zakup energii elektrycznej zawieranej przez odbiorców indywidualnych jest oferta taryfowana. W umowie tego typu cena energii elektrycznej jest zatwierdzana przez Prezesa URE.
Przedsiębiorstwa energetyczne mogą także oferować umowy nieregulowane (wolnorynkowe). Wówczas cena jest ustalana ze sprzedawcą energii, zgodnie z jego cennikami, i może zawierać dodatkowe opłaty handlowe lub usługi.
Zawsze czytaj umowy przed ich podpisaniem. Spokojnie zapoznaj się z ofertą i umową, zanim złożysz podpis pod dokumentami. Jeśli czegoś nie rozumiesz, dopytaj sprzedawcę.
Składowe rachunku za energię elektryczną
Oplata za towar:
- opłata za zużytą energię to cena energii elektrycznej wyrażona w zł/kWh;
- dodatkowa opłata naliczana według cennika sprzedawcy w przypadku korzystania z oferty wolnorynkowej. Jest przeznaczona na koszty działalności sprzedawcy i usługi niedotyczące samej energii elektrycznej (np. ubezpieczenie, serwis urządzeń).
- opłaty zmienne, naliczane w zależności od zużytej ilości energii. Należą do nich opłaty: jakościowa, sieciowa zmienna, OZE, kogeneracyjna oraz mocowa;
- opłaty stałe: sieciowa, przejściowa oraz abonamentowa.
Niektórzy dystrybutorzy mają w swojej ofercie także liczniki przedpłatowe. W tym przypadku dopływ energii elektrycznej zostaje uruchomiony po wcześniejszym uiszczeniu z góry należności za porcję energii. Konsument ponosi jednocześnie opłaty stałe, niezależnie od tego, czy energia elektryczna jest pobierana.
Jeśli konsument uważa, że w rozliczeniach występują nieprawidłowości, powinien złożyć reklamację. Przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane do udzielenia odpowiedzi w terminie 14 dni.
Jeżeli reklamacja nie zostanie uwzględniona, odbiorca może wystąpić z wnioskiem o rozwiązanie sporu do koordynatora do spraw negocjacji działającego przy prezesie URE lub do sądu powszechnego. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, błędów w pomiarze lub odczycie, które spowodowały zawyżenie albo zaniżenie należności, sprzedawca lub dystrybutor dokonują korekty faktur.
Odbiorca wrażliwy energii elektrycznej
Konsument, któremu przyznano dodatek mieszkaniowy i który zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej, może złożyć wniosek o przyznanie dodatku energetycznego.
Wszystkie informacje można znaleźć na oficjalnej stronie Urzędu Regulacji Energetyki:
https://www.ure.gov.pl/pl/konsumenci/rachunki-pod-kontrola-konsumen
PRZECZYTAJ JESZCZE









