Mobilność akademicka to klucz do świetności uczelni
III edycja Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia rozpoczęła się w środę w Katowicach. Trzydniowe spotkanie, organizowane przez Konsorcjum Akademickie Katowice - Miasto Nauki w ramach Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024, jest przestrzenią dyskusji na temat jakości kształcenia w kontekście międzynarodowym. Tematem drugiego dnia konferencji była mobilność akademicka.
"Mobilność jest bardzo ważna, zarówno dla studentów, nauczycieli, jak i innych członków społeczności akademickiej. To klucz do świetności akademickiej. (...) Jeśli chce się osiągnąć świetność akademicką, trzeba wysyłać studentów i nauczycieli za granicę. Albo na inne uczelnie" - powiedział podczas czwartkowego panelu prof. Emre Erol z Sabanci University w Turcji.
Prof. Erol podkreślił, że jedna czwarta każdego rankingu oraz wyników uczelni w zestawieniach oceniających doskonałość akademicką to część związana z internacjonalizacją. Wspomniał również, że mobilność akademicka ma kluczowe znaczenie dla wzrostu rozpoznawalności uczelni. Dla przykładu aplikacje o granty oraz uczestnictwo w programie Erasmus mają na celu zwiększenie międzynarodowej widoczności, np. w badaniach nad oceanami. Mobilność akademicka, według profesora, odgrywa istotną rolę w osiągnięciu tego celu.
Profesor Columbia University w USA Larry Jackson zwrócił także uwagę, że w ciągu ostatnich 30-50 lat nowoczesne uniwersytety przekształciły się w instytucje o globalnym zasięgu. Podkreślił znaczenie kwestii kulturowych i zauważył, że nauczyciele, naukowcy oraz inni członkowie społeczności akademickiej, dzięki mobilności akademickiej, stają się coraz bardziej "światowi".
"Większość wyższych uczelni w Stanach Zjednoczonych tak działa. Wkracza tu kosmopolityzm. Jest tendencja do dążenia w tym kierunku. Przez ostatnie 100 lat uczelnie wyższe charakteryzowały się coraz większym dążeniem do eksplorowania różnych kwestii i dziedzin" - podkreślił prof. Jackson.
Istotnym aspektem tego procesu, według amerykańskiego profesora, jest wolność – zarówno w kontekście pozyskiwania środków, jak i swobody intelektualnej.
"Jeśli przyjrzymy się samorozwojowi naukowców - zauważymy, że poprzez samorozwój jednostki kształtujemy również rozwój uniwersytetu. Po życiu za granicą wracamy do własnego uniwersytetu i dzielimy się wiedzą. Nie chowamy jej. Dzielimy się z naszymi kolegami. Rozwijamy nowe projekty, nowe współprace. Z punktu widzenia psychologicznego jest to pewien mechanizm automotywacji. Wzajemnej motywacji" - wyjaśniła prorektor ds. nauki Uniwersytetu Śląskiego dr hab. Agnieszka Turska-Kawa.
Rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego prof. dr hab. n. med. Tomasz Szczepański zauważył, że czasami pojawiają się problemy z mobilnością, zwłaszcza w przypadku starszych lekarzy, którzy niechętnie wyjeżdżają za granicę. Niemniej jednak w niektórych jednostkach akademickich profesura jest uzależniona od spełnienia wymogu mobilności akademickiej. Według profesora takie podejście promuje mobilność, i uważa on, że powinno to pozostać normą, ponieważ międzynarodowa mobilność odgrywa kluczową rolę w podnoszeniu jakości nauczania.
Organizatorami Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia są uczelnie należące do Konsorcjum Akademickiego – Katowice Miasto Nauki: Uniwersytet Śląski w Katowicach, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Akademia Sztuk Pięknych, Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki, Politechnika Śląska, Śląski Uniwersytet Medyczny oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Honorowy patronat nad kongresem objęli m.in.: minister nauki, minister kultury i dziedzictwa narodowego, minister zdrowia, wojewoda śląski, marszałek województwa śląskiego oraz prezydent Katowic.
Partnerami wydarzenia są Województwo Śląskie, Miasto Katowice i Muzeum Śląskie, a partnerami merytorycznymi Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu Erasmus+ oraz Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej.(PAP)
autorka: Julia Szymańska
jms/ zan/