GDDKiA zamówiła naprawę wiaduktu nad trasą S1 w Mierzęcicach
Jak wynika z informacji katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w przetargu na naprawę wiaduktu wybrano tańszą z dwóch ofert, za niecałe 1,3 mln zł, którą złożyła firma Most z Sopotu.
Przeznaczony do remontu wiadukt to element węzła łączącego drogę ekspresową S1 z ul. Gminną w miejscowości Mierzęcice. 6 grudnia 2023 r. wiadukt został uszkodzony przez pożar samochodu ciężarowego stojącego bezpośrednio pod obiektem.
"W wyniku oddziaływania wysokiej temperatury powstały ubytki i zarysowania betonu konstrukcji. Przeprowadzona ekspertyza obiektu, mając na uwadze nietypowy charakter zdarzenia, wskazała na konieczność ograniczenia nośności na obiekcie do 15 ton, które funkcjonować będzie do czasu zakończenia prac naprawczych" - przypomniała GDDKiA.
Remont ma przywrócić pierwotną nośność, która wynosiła 42 tony. Wykonawca będzie zobowiązany do opracowania dokumentacji budowlanej i wykonawczej, w tym projektu tymczasowej i docelowej organizacji ruchu, uzyskania niezbędnych uzgodnień (w tym tymczasowej organizacji ruchu na czas trwania robót budowlanych) i pozwoleń.
Umowa przewiduje wykonanie remontu do sześciu miesięcy od daty jej zawarcia, z wyłączeniem okresu zimowego. Naprawa powinna więc zakończyć się do lipca 2025 r.
Wiadukt nad S1 w Mierzęcicach powstał wraz z budową pierwszej jezdni tego odcinka trasy, łączącego węzeł Podwarpie (dróg S1, DK86 i DK91) z węzłem Pyrzowice Lotnisko (S1, DK78 i DW913).
Pierwsza jezdnia tego liczącego ok. 9,7 km fragmentu S1 została otwarta jesienią 2006 r. Budowę drugiej jezdni zamówiono pod koniec 2018 r., a połączenie w docelowym kształcie udostępniono kierowcom w maju 2021 r.
Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie, Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza i Milówka – Zwardoń.
Aby dokończyć arterię potrzebne są m.in.: modernizacje istniejących odcinków DK1 i S1 od Podwarpia do Mysłowic; kolejna część S1 powstaje w formule "projektuj i buduj" w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu. (PAP)
mtb/ mmu/