ElectroMobility Poland z pozwoleniem na budowę fabryki w Jaworznie
„Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera. To oznacza, że nie ma już żadnych przeszkód formalnych, aby spółka ElectroMobility Poland rozpoczęła proces inwestycyjny związany z budową fabryki na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG)” - poinformował w piątek jaworznicki magistrat.
Cytowany w informacji miasta jego prezydent Paweł Silbert zasygnalizował, że proces wydania pozwolenia na budowę fabryki przebiegł sprawnie i zgodnie z oczekiwaniami. „Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta i regionu, a także jest wyrazem naszego zaangażowania w przywrócenie Polski na mapę znaczących graczy w branży motoryzacyjnej” – powiedział Silbert.
Wydanie pozwolenia na budowę poprzedziło uzyskanie przez EMP 30 stycznia br. decyzji prezydenta Dąbrowy Górniczej o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. W połowie marca br. spółka informowała o wyborze generalnego wykonawcy fabryki, firmy Mirbud. Strony podpisały list intencyjny, warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych.
W piątek dyrektor EMP ds. komunikacji i relacji zewnętrznych Paweł Tomaszek uściślił, że wydane pozwolenie na budowę fabryki dotyczy jej pierwszego zakładanego etapu, zapewniającego zdolności produkcyjne 150 tys. samochodów rocznie. Tomaszek poinformował też o zakończeniu procesu weryfikacji założeń technicznych, biznesowych, prawnych i innych dotyczących dotychczasowej działalności EMP.
Wyniki audytów zostały przekazane organom nadzorczym spółki. Jak wskazał, cytowany przez Tomaszka, pełniący obowiązki prezesa EMP Paweł Poneta, wśród dokumentów i analiz przekazanych przedstawicielom administracji państwowej są wyniki procesu due diligence inwestycji.
„Wykonane prace analityczne, przedstawiona dokumentacja oraz wyniki dotychczasowych audytów i kontroli stanowią podstawę dla rzetelnej oceny projektu i umożliwią podjęcie kierunkowych decyzji właścicielskich” – skomentował Poneta.
Po zmianie rządu większościowy właściciel EMP, czyli Skarb Państwa, sygnalizował analizy przedsięwzięcia. Zgodnie z planami rządu nadzór nad EMP ma sprawować Ministerstwo Aktywów Państwowych. 1 marca br. szef tego resortu Borys Budka, pytany o przyszłość projektu Izery, deklarował starania o „uratowanie terenów w Jaworznie dla dużej inwestycji, w nowym modelu biznesowym”.
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz informowała następnie, że kwestia wsparcia z KPO dla projektu Izera MFiPR czeka na ostateczne decyzje MAP. Sygnalizowała zgodę KE, aby ten lub inny projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę, a nie grant z KPO.
Na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach Pełczyńska-Nałęcz potwierdziła, że środki na fabrykę Izery pozostały w przyjętej przez rząd rewizji KPO - w jego części dłużnej. Mówiła też, że jeżeli inwestycja w produkowany w Polsce częściowo z polskimi technologiami samochód elektryczny okaże się możliwa do realizacji i opłacalna, jego zakup będzie mógł być wspierany dopłatami z KPO.
Wiceszef Ministerstwa Aktywów Państwowych Jacek Bartmiński informował w trakcie EKG, że inwestycja EMP „ma spięte finansowanie i projekt biznesowy w oparciu o platformę Geely”. „Sam KPO jeszcze będzie cyzelowany, ale myślę, że spółka powinna myśleć o dostosowaniu się do korzystania z instrumentu dłużnego w dużym zakresie” - sugerował wiceminister.
Spółka ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Większościowym akcjonariuszem potencjalnego producenta samochodu Izera jest Skarb Państwa (90,8 proc.); pozostali akcjonariusze mają po 2,3 proc. udziałów.
Na koniec 2023 r. projekt Izery, uwzględniając wszystkie obszary prac oraz metodologię branżową, został według EMP zrealizowany w około 40 proc. Fabryka w Jaworznie miałaby być przygotowana do produkcji 150 tys. aut rocznie w pierwszym etapie - z możliwością rozbudowy mocy produkcyjnych do 300 tys. samochodów rocznie.
Inwestycja EMP ma zająć część Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, czyli terenów inwestycyjnych tworzonych w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Umowę o współpracy ws. JOG na gruncie obowiązującej specustawy przedstawiciele Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i samorządu Jaworzna podpisali w sierpniu 2022 r.
Teren JOG, planowany m.in. pod przyszłą fabrykę samochodów elektrycznych, to ok. 300 ha głównie poprzemysłowych gruntów w rejonie ul. Wojska Polskiego, w pobliżu węzła drogi ekspresowej S1 i bocznicy kolejowej. Sama fabryka samochodów miałaby zająć ok. 120 ha. Jesienią EMP stała się właścicielem 117 ha gruntu w JOG i pierwszym tamtejszym inwestorem.
Miasto pod kątem uzbrojenia JOG pozyskało rządowe fundusze. 8 grudnia ub. roku Jaworzno podpisało pięć umów z wykonawcami na budowę sieci wodno-kanalizacyjnej, na którą w ub. roku pozyskało 100 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych – na budowę infrastruktury stref gospodarczych w kraju.
Z kolei 28 marca br. Jaworzno zamówiło u konsorcjum Mirbudu i Kobylarni wartą ponad 227 mln zł umowę na rozbudowę sieci drogowej w obrębie i wokół JOG. Przedsięwzięcie - w trybie projektuj i buduj - rozpisano do III kw. 2027 r. Na tę inwestycję miasto dostało 222,6 mln zł edycji Programu Inwestycji Strategicznych dotyczącej Rozwoju Stref Przemysłowych.(PAP)
mtb/ pad/